Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Google piilotti rakennusfirmaa koskeneen kritiikin – tekosyynä tekijänoikeus

Blogit Mediaansekaantuja 24.5.2016 13:38
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Ikävä julkinen palaute korpeaa maineestaan tarkkoja yrityksiä, joille lommot hakukonenäkyvyydessä voivat merkitä pitkäkestoista haittaa liiketoiminnalle. Muistammehan kaikki vielä tapaus L*********n - yhden ensimmäisistä some-kriiseistä, jossa kritiikistä tuohtunut ravintola yritti saada asiakkaan kielteisen kirjoituksen pois verkosta. Huonolla menestyksellä, sillä jupakka kummittelee yhä korkealla Googlen hakutuloksissa. Lisäsin *-merkit, koska en halua enää 11 vuoden jälkeen lisätä yrittäjän tuskaa.

Kiukkuisten kuluttajien palautteita on vaikea estää leviämästä netissä, mutta yksi digitaalisen maineenhallinnan porsaanreikä on löytynyt yllättävästä paikasta, nimittäin amerikkalaisesta tekijänoikeuslaista (American Digital Millennium Copyright Act eli DMCA). Tosin tämän porsaanreiän hyväksikäyttö saattaa johtaa vielä laajempaan kielteiseen julkisuuteen, kuten seuraava esimerkki osoittaa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu