Google piilotti rakennusfirmaa koskeneen kritiikin - tekosyynä tekijänoikeus
Ikävä julkinen palaute korpeaa maineestaan tarkkoja yrityksiä, joille lommot hakukonenäkyvyydessä voivat merkitä pitkäkestoista haittaa liiketoiminnalle. Muistammehan kaikki vielä tapaus L*********n – yhden ensimmäisistä some-kriiseistä, jossa kritiikistä tuohtunut ravintola yritti saada asiakkaan kielteisen kirjoituksen pois verkosta. Huonolla menestyksellä, sillä jupakka kummittelee yhä korkealla Googlen hakutuloksissa. Lisäsin *-merkit, koska en halua enää 11 vuoden jälkeen lisätä yrittäjän tuskaa.
Kiukkuisten kuluttajien palautteita on vaikea estää leviämästä netissä, mutta yksi digitaalisen maineenhallinnan porsaanreikä on löytynyt yllättävästä paikasta, nimittäin amerikkalaisesta tekijänoikeuslaista (American Digital Millennium Copyright Act eli DMCA). Tosin tämän porsaanreiän hyväksikäyttö saattaa johtaa vielä laajempaan kielteiseen julkisuuteen, kuten seuraava esimerkki osoittaa.
Brittilehti The Guardian uutisoi erikoisesta episodista, jossa hakukoneyhtiö Google piilotti hakutuloksistaan rakennusyritystä koskeneen kriittisen keskusteluketjun. Suomessa tapauksesta uutisoi ensimmäisenä Tivi.
Pieleen mennyt remontti kirvoitti rakennusurakoitsijan asiakkaalta kipakan kirjoituksen brittiläiselle Mumsnet-foorumille, missä hän varoitti muita käyttäjiä yrityksen kehnosta työnjäljestä. Myös toiset kirjoittajat alkoivat jakaa huonoja kokemuksiaan kyseisestä yrityksestä.
Kun rakennusyritys kuuli kritiikistä, se ryhtyi vaatimaan tekstin poistamista. Yritys kiisti asiakkaan väitteet ja piti niitä herjaavina. Asiakas kuitenkin piti kiinni mielipiteenvapaudestaan eikä suostunut poistamaan kirjoitustaan.