Bloggaaja etsii sponsoria

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Tehtäköön tämä heti aluksi selväksi: Tässä blogissa ei houkutella lukijaa verkkokauppaan, ei anneta alennuskoodeja tuotteisiin, eikä kirjoiteta mainostajan ohjeistamana yhtään mitään. Suomen Kuvalehti maksaa minulle blogin kirjoittamisesta, koska teen tätä työkseni, mutta luoja varjelkoon minua sen takia kehumasta Otavamedian tuotteita tai toimittajia.

Jos nyt kuitenkin jokin mediatalo haluaa eroon ylimääräisistä logollaan varustetuista muistilehtiöistä ja kuulakärkikynistä, niin tänne voisi nyt lahjoitella.

Olen sillä tavalla vanhanaikainen bloggaaja, että minua riepoo tiettyyn blogigenreen pesiytynyt piilomainonta, joka syö blogien uskottavuutta yleisemminkin. En ole ainoa ärtyjä, sillä blogien piilomainonta ärsyttää 57:ää prosenttia lukijoista, käy ilmi Aller Median eilen julkistamasta Suuresta blogitutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan liika kaupallisuus ja mainostaminen blogeissa ärsyttävät 35:tä prosenttia lukijoista. Allerin teettämään tutkimukseen vastasi kesä-syyskuussa noin tuhat suomalaista kaikista ikäluokista. Lisää Suuresta blogitutkimuksesta Miia Kososen blogissa. 

Korostan, ettei minulla ole mitään sitä vastaan, että blogeja käytetään markkinointiin, kunhan lukijalle tehdään nämä taustavaikuttimet RIIT-TÄ-VÄN SEL-VÄK-SI.

Edellä mainitun 57-prosenttisen ärsyttävyyden kääntöpuoli on se, että ilmeisesti 43:a prosenttia lukijoista piilomainonta ei voisi vähempää kiinnostaa. Varmasti tämä välinpitämättömyys heijastuu myös blogien kirjoittajiin. Paljon on siis vielä töitä tehtävänä mainostajien ja bloggaajien yhteistyön avoimuuden lisäämiseksi.