Aurinko paistaa nyt verkossa - The Sun luopui maksumuuristaan

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Brittitabloidi The Sun ilmoitti tällä viikolla luopuvansa lopullisesti maksumuuristaan, jota ehdittiin kokeilla kahden vuoden ajan, kertoi lehdenkustantajien järjestön WAN-IFRA:n blogi. Saarivaltakunnassakin on viimein havaittu, ettei tabloidien uutissisältö verkossa ole riittävän erilaista ja omintakeista, jotta yleisö olisi valmis maksamaan siitä. The Sunin ansaintamallista verkossa tulee nyt lähes täysin ilmoitusvetoinen.

Tutkimukset eivät ennusta hyvää maksumuureille. Olen kirjoittanut maksuhalukkuuden hupenemisesta verkossa aiemmin täällä ja kotimaisten maksumuurien tuotoista tuolla. Aiemmin muun muassa brittiläinen Independent on luopunut maksumuuristaan Yhdysvaltain ja Kanadan lukijoille. Samaan ratkaisuun on päätynyt ainakin kanadalainen Toronto Star.

Toisaalta suuret lehtijätit New York Times, Wall Street Journal ja Financial Times ovat onnistuneet keräämään maksumuureillaan ilmeisen merkittäviäkin tuottoja. Suomessa ilmeisen toimivia ratkaisuja on ainakin Helsingin Sanomilla, Suomen Kuvalehdellä ja Talentumilla. Sanon ”ilmeisen”, koska tarkkoja euromääriä ei ole kerrottu julkisuuteen. Viime aikoina varsinkin maakuntalehdet ovat ottaneet maksumuureja käyttöön.

Iso ongelma on siinä, että ihmiset eivät linkitä maksulliseen sisältöön sosiaalisessa mediassa. The Sunin kilpailija Daily Mail on dominoinut siteerauksia kansainvälisessä mediassa ja saa valtavan määrän some-jakoja maksuttomille nettijutuilleen. Tätä kaulaa printtitabloidien markkinajohtaja The Sun lähtee nyt kuromaan, mutta haastajan asema ei ole verkossa helppo.

WAN-IFRA:n blogin mukaan Daily Mailin verkkoversiolla MailOnlinella on yksinomaan Isossa-Britanniassa peräti 2,3 miljoonaa erillistä verkkokävijää päivässä. The Sun alkoi purkaa maksumuuriaan aiemmin tänä syksynä. Sen ansiosta lehden kävijämäärä hyppäsi elokuussa 1,3 miljoonaan kävijään päivässä.