Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

8 miljoonan kävijän salaisuus

Blogit Mediaansekaantuja 13.12.2013 14:10
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

City Digitalin suomalainen viihdesivusto Vivas.fi riemuitsi viikolla 47 peräti 8,1 miljoonasta eri kävijästä. Ylläpitäjiä kuitenkin harmitti, ettei verkkosivustojen virallisia kävijämääriä mittaava TNS Gallup Metrix huolinut Vivasia päälistalleen. Samalla viikolla Metrixin päälistan kärkisijaa piti Iltalehti 3,2 miljoonalla eri kävijällään.

Kysyin Metrix-yhteyspäällikkö Janne Kuvajalta syytä, miksei Vivas kelvannut päälistalle mutta on mukana Verkostot-listauksessa. Kuvajan mukaan Metrixin päälista kuvaa vain Suomesta tulevaa liikennettä, eikä Vivasin 8,1 miljoonaa kävijää täyttänyt niitä kriteereitä. Suurin osa Vivasin vierailijoista oli ulkomailta.

”Sen sijaan Verkostot-listalle asiakkaat saavat kasata omia tarkoituksiaan varten paketteja, jotka eivät täytä verkkomainonnan kattojärjestön IAB:n säännöksiä”, Kuvaja sanoo.

Vivasin ulkomaisia kävijöitä on epäilty ostetuiksi, minkä City.fi:n web-päällikkö Jesse Valli kiistää.  Metrixin Kuvaja sanoo, että he havaitsevat, mistä liikenne tulee mutta he eivät pysty näkemään, onko joku ostanut klikkejä.

Ostetut kävijät saattavat äkkiseltään kuulostaa naurettavalta ajatukselta, mutta kyse on isosta bisneksestä, jolla on selkeät tavoitteet: kävijöitä ostamalla yritetään huijata kävijämääriä tuijottavia mainostajia ja web-ilmiöistä uutisoivaa mediaa sekä hankkia brändille näin ansiotonta arvonnousua. Feikkikävijöitä voi ostaa halvalla esimerkiksi eBay-huutokaupasta ja lukuisilta muilta verkkosivustoilta. Sosiaalisessa mediassa ilmiö tunnetaan muun muassa YouTuben feikkikatselijoina, Facebookin feikkitykkääjinä ja Twitterin feikkiseuraajina. Olen aiemmin kirjoittanut Twitterin munapäistä.

Kävijätilastojen ja sivuston sisältöjen perusteella ei minusta kuitenkaan vaikuta siltä, että Vivas olisi ostanut kävijöitä. Jesse Vallin mukaan viikon 47 liikenteestä puolet tuli Yhdysvalloista ja loput Englannista, Suomesta, Kanadasta, Filippiineiltä, Hollannista, Australiasta, Ruotsista, Saksasta ja Malesiasta. Suurin liikennelähde oli Vallin mukaan Facebook. Jos kävijöitä olisi ostettu, ne olisivat todennäköisesti painottuneet yhteen maahan ja erityisesti Intiaan, Aasiaan tai Itä-Eurooppaan eivätkä olisi ohjautuneet www-sivulle Facebookin kautta.

Mikä sitten on 8,1 miljoonan kävijän salaisuus?

Vastaus on massiivisiin some-jakoihin yltävät englanninkieliset meemit ja tunnereaktioita yli kansallisuusrajojen herättävät kuvakollaasit. Viikon 47 suurimmat hitit olivat Jesse Vallin mukaan miehen ja naisen eroja esittelevä meemikooste ja kuvakooste Instagramissa suosituksi tulleesta Tuna-koirasta.

Vivasia eivät sido journalismin pelisäännöt eikä sen toimintaa valvo Julkisen sanan neuvosto. Lakia se joutuu kuitenkin noudattamaan. Sivusto pelaa isolla riskillä kuvien ja tekstien tekijänoikeuksien kanssa – tekijänoikeuksien loukkaaminen kaupallisissa tarkoitusperissä voi tulla todella kalliiksi. Esimerkiksi edellä mainitun mies-nais-jutun kuvien alkuperää voi yrittää jäljittää Googlen kuvahaulla. Tuloksena on pitkä listaus muita sivustoja, joissa kuvat on aiemmin julkaistu.

Kysyin Jesse Vallilta, onko heillä tekijänoikeudet kaikkeen Vivasin sivuilla olevaan materiaaliin, esimerkiksi miesten ja naisten eroista kertovan jutun teksteihin ja kuviin.

”Vivasilla on sopimus All Over Pressin kanssa kuvien käytöstä. Lisäksi palvelu tekee yhteistyötä suoraan valokuvaajien kanssa. Vivasin toimituksessa työskentelee kolme henkilöä tuottamassa sisältöjä palveluun”, Valli vastaa.

”Yksikään Vivasin miesten ja naisten eroista kertovan jutun kuvista ei ole meiltä peräisin”, sanoo AOP Finlandin toimistopäällikkö Sami Savolainen sivua katsottuaan.

Hän toteaa myös, ettei AOP tuota mitään tekstisisältöjä, jollaisia kuvissa on. Savolaisen mukaan AOP:llä on Vivasin kanssa sopimus arkistokuvien käytöstä. AOP Finland edustaa yli 50:tä kansainvälistä kuvatoimistoa Suomessa.

Kuka kuvat sitten onkaan alun perin ottanut, voi lähettää Vivasille nyt mojovan laskun.