Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

28000 euron tarinoita – miksi en jäänyt koukkuun Kuukausiliitteen natiivimainoksiin?

Blogit Mediaansekaantuja 30.10.2016 17:10
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Olen saanut viime aikoina vastailla sisältömarkkinointia ja natiivimainontaa koskeviin kysymyksiin muun muassa Journalismin päivässä pari viikkoa sitten. Tarinallisuudesta ja tarinankerronnasta on tullut keskeinen osa markkinoinnin työkalupakkia, etenkin kun tarinankerrontaa taitavia journalisteja on siirtynyt aidan toiselle puolelle viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisiksi.

Aiheesta on käyty eettistä keskustelua (mm. Sanna Ukkolan Yle-blogissaMinna Jutin blogissa Imagessa ja JSN:ssä), mutta en tällä kertaa uppoudu siihen.

Uusimmassa Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä (marraskuu 2016) huomioni kiinnitti runsas tarinallisen sisältömarkkinoinnin eli tarinan muotoon puettujen mainosten määrä lehden alkupäässä. Sitä voi kutsua myös natiivimainonnaksi, jos asialla on ollut Sanoman oma natiivimainontaan erikoistunut yksikkö Sanoma Content Marketing. Sisältömarkkinointi- ja natiivimainonta-termien merkityksestä ja eroista voi lukea enemmän vaikkapa täältä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu