Blogit

Televisio elää uutta kultakauttaan. Ilkka Pernu kirjoittaa siitä.

Hesarin tv-sivuille on piilotettu mainos – löydätkö sen?

Blogit Lähetyssaarnaaja 4.4.2016 12:09
Ilkka Pernu
Kirjoittaja on vapaa toimittaja, joka rakastaa hyvää tarinankerrontaa.
Näetkö sivulla mainoksen? Kuvakaappaus Helsingin Sanomien aukeamasta 4.4.

Näetkö sivulla mainoksen? Kuvakaappaus Helsingin Sanomien tv-aukeamasta 4.4.

Maksuttomien televisiokanavien ohjelmatietojen kertominen on yksi päivittäin ilmestyvän sanomalehden tehtävistä – se on lukijan palvelua. Maailma tosin on muuttunut: koko maan kattavan antenniverkon kanavamäärä on lähes tuplaantunut kymmenessä vuodessa. Tällä hetkellä Suomessa näkyy 15 maksutonta tv-kanavaa.

Runsaus on tuonut vaikeuksia tv-sivuille. Ohjelmatiedot hädin tuskin mahtuvat tabloid-koon lehden aukeamalle. Silti Helsingin Sanomien televisiosivuille yhä mahtuu kolme isompaa kuvallista ohjelmavinkkiä. Poiminnat-otsikon alla kerrotaan, että tänään 4.4. tv:stä tulee Pelasta meidät, Supermarjo! -tosi-tv-ohjelma, dokumentti Jättiläisnaiset ja Nelonen-kanavan draama Mustat lesket.

Paitsi että yksi ei ole toimituksellinen ”poiminta”, vaan puhdas mainos. Keskellä aukeamaa on joka päivä piilossa yksi jonkin Sanoma-konsernin kanavan ohjelman tai palvelun (esim. Ruutu-suoratoistopalvelun) mainos. Myös Helsingin Sanomat kuuluu Sanoma-konserniin. Kysyin usealta ihmiseltä näkevätkö he sivulla ilmoituksen, eikä kukaan ollut kiinnittänyt asiaan huomiota. Journalistin ohjeissa sanotaan, että ”ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä”.

Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi, tiesitkö, että tv-sivuillanne on piilomainos?
”Me ei koeta sitä piilomainoksena. Se on typografisesti erilainen kuin muut ja siellä on ohjelmiin ja maksullisiin palveluihin liittyvää mainontaa. Lähtökohta kyllä on, ettei toimituksellinen aineosto ja mainosmateriaali menisi sekaisin.”

Tunnin kuluttua Kaius Niemi soittaa uudestaan.

”Katsoimme asiaa. Jotta sekoittumisen mahdollisuus voitaisiin minimoida, me lisätään mainos-sana ilmoituksen yhteyteen. Näin varmistetaan, ettei mene sisältö ja mainosmateriaali sekaisin.”

Onko mainos-sana jo huomisessa lehdessä?
”Huomenna tai ylihuomenna. Se tehdään saman tien, ei viivytellä. On sekä lukijoiden että lehden etu, että rajat ovat mahdollisimman selkeät. Emme ole halunneet aiemminkaan rajaa sekoittaa, mutta nyt raja vedetään vielä selkeämmäksi.”