Vuonna 2016 hiphop ja rock taistelevat draamaherruudesta
Länsimaisen populaarimusiikin lähihistoriaa perataan tänä vuonna toden teolla. Tekeillä on kaksi erittäin kiinnostavaa draamasarajaa, jotka sijoittuvat 1970-luvun New Yorkiin. Helmikuussa alkava HBO-sarja Vinyl kuvaa Nykin rockskeneä.
Ajankuvan luulisi olevan autenttista, sillä sarjan tuottajana on Mick Jagger. Rolling Stone -legenda toivon mukaan puhaltaa sarjaan lantiosta ja äänihuulista lähtevää seksiä, sillä vaarana on, että käsikirjoittaja Terrence Winter ja pilottijakson ohjaaja Martin Scorsese pöhöttävät sarjan kliseiseksi mammutiksi.
Siinä missä Vinylissä liikutaan Sohossa ja muualla downtownissa, Netflix-sarjan Get Downin näyttämönä on Manhattanin pohjoisosa Bronx – paikka, jossa hiphop syntyi. Det Down ei kerro tietenkään vain musiikista, vaan kokonaisesta katukulttuurista, johon kiinteästi kuuluvat dj:t, graffitit, tanssi, jengit ja rotutaistelu.
Get Down vaikuttaa monipuoliselta draamalta, joka tavoittaa hiphop-kulttuurin värikylläisyyden ja svengin sopivan karnevalistisesti. Se on isolta osin ohjaaja Baz Luhrmannin ansiota. Ennakolta Get Down näyttää Luhrmannin portfolion tärkeimpien elokuvien Moulin Rougen ja Romeo + Julietin mashupilta.
Amerikkalaista musiikkiteollisuutta kuvaaville draamoille on nyt kysyntää. Vuonna 2012 alkanut country-draama Nashville on noussut kestosuosikiksi ja vuosi sitten alkanut Empire – 2010-luvun Dynastia räp-kuorrutuksella – on kerännyt kehuja ja katsojia. Kumpikin kertoo omasta lajityypistä musiikin ehdoilla.