Telltalen pelit ovat kuin parhaita tv-sarjoja

Profiilikuva
Kirjoittaja on vapaa toimittaja, joka rakastaa hyvää tarinankerrontaa.

Vaikka tämä on ensisijaisesti tv-sarjablogi, en voi olla kirjoittamatta toisesta ruudun välityksellä tapahtuvasta audiovisuaalisesta kertomaviihdykkeestä – peleistä. Aasinsilta ei ole kimurantti, sillä lempipelini muistuttavat nykyään tv-sarjoja.

Vietin koko nuoruuteni Lucasartsin ja Sierran seikkailupelien parissa. Yhtä peliä joutui vajavaisella englanninkielen osaamisella ja ongelmaratkaisutaidolla tahkoamaan useita kymmeniä tunteja. Silloin teininörttinä myös oli aikaa istua päivät ja yöt ruudun ääressä. Nyt kaikki on toisin: arki-iltaisin 20 minuutin Silicon Valley -jakso houkuttaa enemmän kuin kolmituntinen Boyhood-elokuva. Sama pätee myös peleissä. Tiedän, että tuntien mittaisen uppoutumisen vaativa peli jäisi minulta kesken (kokemusta on: olen pelannut eeppistä Skyrimiä nyt kolmen vuoden aikana 40 tuntia, ja olen vasta alussa ja ihan uupunut). Siksi olen ilahtunut löytäessni Telltale-pelifirman pelit.

Telltale on erikoistunut peleihin, jotka etenevät pienissä osissa – episodeittain ja tuotantokausittain. Yhden jakson pelaa noin puolessa tunnissa. Sen ensimmäinen hitti oli Walking Dead -sarjakuvaan ja -tv-sarjaan perustuva peli. Peli sijoittuu samaan apokalyptiseen maailmaan, mutta kertoo itsenäisen tarinan. Ja juuri tarina on pelin vahvuus. Suoranaista pelaamista (eli päätösten tekemistä) on hyvin vähän: lähinnä pelaaja saa valita, minkä repliikin sanoo tai millä esineellä huitaisee zombia. Peli etenee kuin juna raiteillaan, vaikkei pelaaja tekisi mitään. Peli valitsee pelaajan puolesta mykkänä olemisen, jos 10 sekunnin aikana ei tee päätöstä.

Tässä pelimekaniikassa on pelin heikkous ja vahvuus. Monien mukaan ne eivät ole pelejä laisinkaan. Toisaalta moni pelimedia nosti Walking Deadin ensimmäisen kauden ilmestymisvuonnaan vuoden parhaiden pelien joukkoon. Pelimekaniikka, jossa pelaaja joutuu tekemään kipeitä päätöksiä – usein valitsemaan kahdesta pahasta, tekee jo itsessään väkevästä tarinasta vielä väkevämmän. Nimittäin pelissä tehdyt valinnat vaikuttavat siihen, miten tarina etenee: hahmot muistavat, jos olet ollut heille ilkeä tai valehdellut. Pelaajan myös pitää välillä valita kenet hän pelastaa. Tämä pieni (anteeksi kirosana) interaktiivisuus jännästi lisää samaistumista ja eläytymistä.

Telltale on tehnyt pelin myös Game of Thronesista, mutta en ole päässyt kokeilemaan sitä vielä. Oma suosikkini on The Wolf Among Us. Fables-nimiseen sarjakuvaan perustuva viisijaksoinen peli on kuin parasta film noiria, jossa hahmot vain sattuvat olemaan satuhahmoja. Päähenkilö on kovanaama lainvalvoja Bigby Wolf (mies ison pahan suden vaatteissa), joka joutuu selvittämään, kuka murhailee satuhahmoja.