Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Ylen Mannerheim: ensimmäinen lehdistönäytös

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 26.9.2012 15:51

Suomen Marsalkka esitettiin tänään Ylellä toimittajille.

Varmasti elokuva näyttäytyy monille ”vedätyksenä”. Se on lyhyt, alle 50 minuuttia pitkä, ja tarinasta puuttuvat vetävät dramaattiset käänteet.

Iltalehti ja Iltasanomat ehtivät jo kertoa, että elokuvan päähenkilö tappelee vaimonsa kanssa. Mistään ”pataan antamisesta” ei ole kyse, vaan viitteellisestä yhteenotosta – kai sen lyömiseksi voi tulkita.

”Kaikesta huomaa, että elokuvan tyylilajina on farssi, mutta valitettavasti vitsikin ovat liian laimeita ja niitä on liian vähän”, Iltalehdessä arvioidaan.

En nähnyt farssia. Tarina on kerrottu tosissaan ja hyvin, hyvin koruttomasti. Elokuva sai siihen liitetyn kohun tuntumaan liioitellulta.

”Suurella sydämellä, mutta ei vakavalla mielellä”, tuottaja Erkko Lyytinen kuvaili tekijöiden asennetta, kun häneltä kysyttiin, karnevalisoiko elokuva Mannerheimin.

Ainakaan elokuvan keskipisteessä ei ole ”sementtiin valettu myytti”, jollaiseksi Lyytinen suurmieselokuvien keskushenkilöitä luonnehti.

Eikä Suomen Marsalkka ole yhtään epäuskottavampi kuin vaikkapa Timo Koivusalon farssi Sibelius.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Paitsi elokuvan päähenkilö myös sen pääosan esittäjä on joutunut tappelemaan (ex?) vaimonsa kanssa. Mustan marskin viisumianomus joutui vastatuuleen Suomen Nairobin-lähetystössä. Savalasin Rooman ajoista on tullut esille viisumihakemuksen normaalikäsittelyä hidastavia tekijöitä, jotka näyttävät liittyvän marskin ja hänen Italian-vaimonsa suhteeseen.

Nyt onkin hiuskarvan varassa, näkevätkö Helsinki-Vantaan lentoasemalle sankoin joukoin kokoontuvat Savalas-fanit sankarinsa.

.

Elokuva on valmistettu internetin ”Mohammed”-videoiden tyyliin halvalla ja nopeasti. Siitä voisi päätellä, että tekijät ovat tietoisesti pyrkineet suunnilleen samaan tavoitteeseen eli osoittamaan suomalaisen sivistyneistönkin rasisminvastaisuuden lähinnä tekopyhyydeksi eli rasismi on rangaistavaa vain harvojen henkilöiden osalta. Kohun suurin syy on ollut se, että Mannerheimin roolia on esittänyt tummaihoinen näyttelijä.
Mielenkiintoinen tulee varmaankin olemaan varsinaiseen elokuvaan liittyvä dokumenttisarja sen valmistamisesta. Oletan siinä selkeästi tulevan esiin täysin erilaisten kulttuurien ihmisten kanssakäymiseen liittyvät ongelmat kuten arvojen erilaisuus ja historiallisten taustojen ymmärtäminen sekä syvällä elävät ennakkoluulot ja -käsitykset muista kulttuureista varsinkin jos niihin liittyy vielä ihmisten selkeä fyysinen erilaisuus. Dokumenttisarjan katsominen saattaisi olla hyvinkin opettavaista.
Ihmettelin, että miksi eivät tekijät olleet valinneet Mannerheimin rooliin venäläistä näyttelijää olihan Mannerheim aikuiselämästään puoliksi venäläinen ja puoliksi suomalainen. Todennäköisesti elokuvan tekijät pelkäsivät tulevansa lynkatuiksi.

YLE, tuottaja ja ohjaaja saivat sitä mitä tilasivatkin: mediakohun. Tavallisia järkeviä ihmisiähän koko keinotekoisesti nostatettu kohuilu vähät nakkaa. No mitäpä sitä 20 k€ voi kuvitellakaan saavansa?

@ Tuomas H:lle ”ylellisestä” Marskista ###

Kyllä minä ”yritin” katsella, ymmärtää niitä katkelmat, joita on ollut tarjolla. En vain näe mitään järkeä koko jutussa. Ennen Suomesta ja lehtimiehen hommasta ulos potkimista, johon muuten Yle osallistui SS-mies Pentin Supon kanssa, ehdin olla ”liberaali toimitussihteeri” kahdessa suuressa julkaisussa. Eli tiedän hyvin, että ideoita ja liberalismia tarvitaan maassa. Olen myös tehnyt ”matkakertomuksia” kolmelta mantereelta, siis juttuja ”omista seikkailuista.”

Mutta en näe mitään järkeä ”kohtauksissa” joita olen yrittänyt tästä ”ylellisestä” Manneheimista katsoa. Ja omassa toimessani, siis toimitussihteerinä, juttu olisi mennyt roskiksiseen noin kahden-kolmen minuutin käsittelyn jälkeen. Ei ”liberalismi” ja ”vapaus” ole sama kuin mitä hömppää vain – julkisuuden tekemseksi tyhjästä. Sitähän maa on jo täynnä. Ja se on yleisesti ottaen tyhmintä koko EU:ssa. Karmeaa, ilman näitä ”ylellisyyksiä.”

Totta kai elokuva on provokaatio ja häväistystä, ja niin pitääkin! Mannerheim oli lahtari ja roisto.

Kulttuurimarxismia tuo ”elokuva” on. Ei sitä vuoden päästä muista kukaan. Nolo kuin kaijasaariahojen ja esapekkasalosten koko tuotanto. Yle(kin) on suomalaisen kulttuurin vihollinen.

Musta Mannerheim jää suomalaisen elokuvan historiaan, halusimmepa tai emme. Mikä sen taiteellinen painoarvo ja lopullinen merkitys on, selviää myöhemmin. Mutta yksi on varmaa, klassikko se on jo nyt.

Näin on. Ja klassikon siitä tekivät juuri nämä terästotuudet, jotka eivät vain kertakaikkiaan malttaneet vaieta mustaa marskia kuoliaaksi, vaan nostivat sen toistuvasti puheenaiheeksi ja valtavan kohun kohteeksi, joka ei unohdu. Good work, guys!

Laulu ”Lenin setä asuu Venäjällä” on myös klassikko. Mutta minkälainen klassikko?

Yhtäläisyyksiä on, mutta on erojakin. Mannerheim asui myös pitkään Venäjällä. Mutta Lenin antoi Suomelle itsenäisyyden. Mannerheim taas on pelkkä historian kuriositeetti, hän unohtuu, mutta Lenin on ikuinen.

Vaikeaa yrittää kansallisten ylenantien ongelmia
järjestykseen, mutta tässä toinen yritys:

Ensi kysymys tässä on julkisten varojen käytöstä, Ylen tehtävästä. Jos nyt haluaa analysoida Afrikan aiheita, siellä on ollut niitä Egyptissä, Tunisiassa, Libyassa, Malissa, Nigeriassa ja Etelä-Afrikassa. Miten monesta Ylen toimitaja on esittänyt omia eli eksklusiivisia uutisia? Jos Yle on toiminut, sen reporttereiden ja kuvaajiaen olisi tullut olla noissa paikoissa. Itse olen – Suomen ulkopuolelta – nähnyt Tuomiojan olleet Tahir (?) aukiolla. Se liittyy vanhojen DDR:n kannattajien yrityksenn olla tätä nykyä jotakin muuta. Mutta mitä muuta noista siheista saatiin esiin? Miten monta kertaa Yleä on referoitu muissa medioissa maailmalla? Jos ei yhtää kertaa, pomot uusiksi!

Toinen juttu on laatu. Oma kokemukseni Ylen korkeimmasta laadusta on Kekkosen ajoilta. Seisoin sen tähtiselostajan vieressä, kun hän kuvasi presidentin saapumista vieraan pääkaupungin asemalle, missä hän astui odottavalle punaiselle matolle, jne, yms. En nähnyt mitään, koska ketään ei saapunut, ei edes junaa. Yle siis on Suomessa propagandaväline. Kepun ja Kekkosen jälkeen Koivisto ja demarit tekivät sitä samaa. Joko tästä on päästy eroon? Vai olivatko Halosen TV:t parempia kuin Venezuelan diktaattorin?

Eli peitetäänkö tätä vanhaa skandaalia yhä Kenian filmin tapaisella hömpällä ja humpalla, josta kyhätään muka-kulttuuria, kultturelleja ”keskusteluja.” Tosi aiheita olisi tosi paljon. Milloin niihin puututaan? Ja kuka hyväksyi tämän Kenia-hömpän kulut? Seurauksittako?

Kirjoittajan mielestä elokuvasta on kohuttu liikaa. Ja valitsee aiheekseen liikaa kohutun elokuvan. Lisää siten kohua omalta osaltaan. Elokuvan ”koruttomuus” oli tällä kerralla hyve.

No, nyt tuli itsekin kohuttua.

Lenin on maailman suurimpia murhamiehiä Trotskin ja Stalinin kanssa. Minkä takia on tarkoitus tuhota kansakunnan arvopohja ja laittaa heidät touhuamaan jonninjoutavia (feminismi, ilmaston lämpeneminen, homojen oikeudet, kettutytöt jne.). Tässä linkki entisen kgb-agentin luentoon miten homma toimii, nauttikaa:
http://www.youtube.com/watch?v=JN0By0xbst8

Uskallan veikata tämän olevan lähestulkoon vastaavansuuruinen klassikko kuin se homomarski-nukkeanimaatio, mikä-se-nyt-olikaan ;-)

Niin, muistit se olemassaolon itsekin. Kuten kaikki muutkin. Se on ollut taas mukana näissä keskusteluissa tiiviisti, koska teikäläiset sen silloin alunperin nostivat kovalla kohulla kansakunnan muistiin ja nyt ”homomarski” nousee aina jokaisessa Mannerheimia koskevassa keskustelussa esiin, kute sinäkin juuri teit.

Hyvä yritys taas kerran kuitenkin.

Vuoret olivat raskaana mutta syntyi naurettava hiiri. Tältä tämä juttu nyt näyttää. Oikeastaan idea, Afrikkalainen isoisä kertoo lapsenlapsilleen pohjoisesta marsalkasta ja nämä näkevät sen oman kulttuuriympäristönsä silmin, on huomattavan hyvä. Toteutus vain taisi olla heikonpuoleista teiniteatteritasoa ja julkisuuskampanja sitten sitä itseään. Muuten, tällä samalla idealla ja kunnollisella toteutuksella Kekkosesta saisi kertakaikkisen mehevän ohjelma. Jätä idean vapaasti käytettäväksi.

Veronmaksajien kanavat, ykkönen ja kakkonen, panostavat täysillä elokuvan mainontaan. ”Keskustelua” on tänään luvassa Pressiklubissa, Stradassa ja A-studiossa. Siitä päätellen Lyytisen ensimmäinen Oscar parhaana ulkomaalaisena ohjaajana ei ole pelkästään utopiaa. Jos Savalas palkitaan parhaana miespääosan esittäjänä toivon, että USA:n viisumi järjestyy helpommin kuin Suomen.

Tämän jälkeen Lyytinen voikin näyttää pitkää nenää donnereille ja muille suomalaisen elokuvan diletanteille.

Olisi tarpeistonhoitaja voinut varustaa kenialaisen , polionrunteleman kojakin 6 numeroa pienemmällä suikalla, vai oliko olemus tribuuttina Notredamen kellonsoittajalle.

Joitakin kohu kiihottaa kohisemaan entistä enemmän kuten tästäkin mielipidevaihdosta huomaa, toisille se lyö selvän stopin: EVVK!
Ainakin YLE on noussut kohukeskiöön – joksikin aikaa.

Ehkäpä tämä kohina voisi nostaa esiin, paremmin ja monipuolisemmin koko kulttuurikentän – vaan eipä näytä monellakaan kunnallisvaaliehdokkaalla olla vaaliohjelmassaan kulttuuria :(

Näitä luetaan juuri nyt