Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Woody Allenin Tukholma-elokuva raiteilla – milloin vuorossa Helsinki?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 12.8.2013 09:01

Guggenheim Helsingissä olisi varmaan ihan kiva turistimagneetti, mutta miettikääpä, jos Woody Allen tekisi elokuvan Helsingissä. Sen näkisivät elokuvateattereissa miljoonat ympäri maailmaa ja vuosien saatossa kymmenet miljoonat televisiosta, dvd:ltä ja tulevaisuuden kotikatseluformaateilla. Voi rähmä, Woody Allen on viittä vaille tekemässä elokuvaa Tukholmassa.

Aftonbladet kertoi viime kuussa, että rahoitus on kasassa ja Allen vain pohtii tarinaa vielä.

Miksi Tukholma?

Allenin elokuvien rahoitus tulee yhä useammin Euroopasta.

Siksi hän on tehnyt elokuviaan viimeisen kymmenen vuoden aikana Lontoossa, Barcelonassa, Roomassa ja Pariisissa. Paikalliset rahastot tai yksityiset tahot sijoittavat elokuviin. Tukholmalaisella elokuva-aluerahastolla on nyt muhkea määrä kruunuja valmiina sikäiläisen Allen-tarinan tuotantoa varten, jos ja kun se tapahtuu. (Kyse on hyvästä bisneksestä: komission johtaja kertoi minulle pari vuotta sitten, että David Fincherin elokuvan The Girl with the Dragon Tattoo kuvaukset toivat Tukholman alueelle jopa 50 miljoonaa euroa.)

Allenin uusi Blue Jasmine, jonka keskeinen kaupunki on (ihaillen kuvattu) San Francisco, on muuten erinomainen. Se tulee ensi-iltaan elokuun lopussa Espoo Ciné-festivaaliesityksen jälkeen.

Palataanpa ajatusleikkiin. (Se on valitettavasti leikki, koska Allenin tulo Helsinkiin ei ole todennäköinen vaikka rahaa olisi: toisin kuin Tukholmaan, jonne hänet vei jo aikanaan ystävä Ingmar Bergman, hänellä ei ole suhdetta kaupunkiin.)

Millainen merkitys Allen-elokuvalla olisi Helsingin imagolle?

Valtava. Jos mietitään ainoastaan tunnettuuden näkökulmasta, oivallisempaa kohderyhmää on vaikea keksiä. Yhdysvalloissa Allenia katsovat älyköt, Euroopassa fanikunta on laajempi, mutta kyseessä ovat kultturellit, matkustelevat tyypit.

Eikä haittaisi, jos Allen tallentaisi kaupunkia postikortti-imelyydellä kuten (hyvässä) Midnight in Parisissa ja (surkeassa) To Rome with Lovessa.

Se hiertäisi korkeintaan meitä helsinkiläisiä.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Joku huomautti ihan hiljattain, että nykyään Woodyn tuotannossa vain joka kolmas elokuva on hyvä, ja sehän pitää paikkansa: Match Point (2005), Vicky Cristina Barcelona (2008) ja Midnight in Paris (2011). Nämä ovat käytännössä ne ainoat Woodyn uuden kauden elokuvat jotka vielä muistetaan, loppujen ollessa enemmän tai vähemmän välitöitä.

Eli seuraavan vuoden 2014 elokuva tulisi olemaan se seuraava Woody-hitti (kenties se Tukholma-leffa), joten Helsingin kannattaa promota voimakkaasti vuoteen 2017.

Tai miksi juuri Helsinki? Onhan Suomessa kaupunkia ja kitukylää, jotka varmasti hyötyisivät kansainvälisen huippuohjaajan tuomista miljoonista. Se on sitten eri asia, ottavatko nämä lieksat, rautalammet ja muut persupitäjät jotain postmodernia juutalaista älykköä kotikyläänsä tekemään elokuvaa, joka ei varmaan kerro edes sodasta.

Näitä luetaan juuri nyt