Wes Andersonin Moonrise Kingdom - tietyn elokuvaestetiikan vetovoimasta Suomessa ja Ruotsissa

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Oli teoksista mitä mieltä tahansa, Wes Anderson on uuden amerikkalaisen elokuvan omaleimaisempia ohjaajia. Hän on sataprosenttisesti auteur, jolla on vahva visio ja jonka jokainen elokuva on niin tekijänsä näköinen, ettei erehtymisen vaaraa ole. Suomessakin on vannoutuneita Anderson-faneja. Tuttavapiirissäni moni odottaa hänen uutuuksiaan kuin kuuta nousevaa, eikä tämä ole vain viimeisimmän, Moonrise Kingdomin, nimeen liittyvä vitsi. Mutta onko Anderson suosittu?

Vastaus: ei Suomessa.

Tuorein, kaksi kuukautta sitten ensi-iltaan tullut Moonrise Kingdom (traileri) on saanut Suomessa 13 500 katsojaa. Anderson-elokuvaksi se on meillä paljon. Mutta hyvän mielen art house -elokuvalle, joka sai positiiviset arviot ja jonka pääosissa ovat muiden muassa Bill Murray, Tilda Swinton, Edward Norton, Bruce Willis ja Frances McDormand, ei 13 500 ole mikään huippuluku.

Ruotsissa Moonrise Kingdomilla on 100 000 katsojaa.

Aiemmista Andersoneista meillä menestyneimpiä oli The Royal Tenenbaums. Suomessa se houkutteli elokuvateattereihin 11 000 katsojaa. Ruotsissa 121 000.

Steve Zissoun vedenalainen elämä sai länsinaapurissa yli kuusi kertaa niin paljon katsojia kuin meillä, Darjeeling Limited noin viisi kertaa.

Ruotsin asukasmäärä on 1,75 kertaa Suomen asukasmäärä, joten ero on todella selkeä. Ehkä meidän elokuvaharrastajiemme mielestä Andersonin sadut ovat liirumlaarumia ja läpinäkyvää erikoisuuden tavoittelua. Ehkä Ruotsissa on enemmän haaveilevia esteetikkoja ja muuten vaan iloisia hipstereitä.

Joku railo tässä on.