Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Vuoden parhaat elokuvat 2010, osa 2: omat valintani

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 24.12.2010 09:32

Elokuvavuosi 2010 on menossa pakettiin. Laskin ensi-iltojen määräksi tasan 180. Niistä olen nähnyt 131.

Kuten ennenkin, elokuvat on tälle listalle poimittu niistä, jotka saivat tai saavat Suomessa kaupallisen ensi-illan vuoden 2010 aikana. Elokuvien järjestys alla on sattumaa, ehkä alitajuisin vaikuttein.

Vuosi oli näin jälkikäteen pohtien yllättävän koominen. Kymmenen parhaan valitseminen tuntui helpommalta kuin aikoihin, ehkä koskaan omalla kriitikonurallani.

Kotimaisista kirjoitan erikseen lähiaikoina, samoin dvd-ensi-illoista.

Profeetta
Jacques Audiardin vankila- ja rikoseepos on vuoden jännittävin elokuva. Myös sen yleinen estetiikka miellyttää allekirjoittanutta tavattomasti. Tässä on vuosiin ensimmäinen elokuva, jonka soundtrackiakin olen ahkerasti kuunnellut.

Four Lions
Joitain ihmisiä voi myöntää fanittavansa ilman, että yhtään hävettää. Ei heitä montaa ole, mutta Chris Morris kuuluu listalle. Komedia tyrivistä terroristeista on samaan aikaan riemastuttava farssi ja kouraisevan kipeä tragedia. Parani muuten toisella katselukerralla merkittävästi. Uudessa Imagessa on Morris-haastatteluni.

Paha poliisi: Määräsatama New Orleans
Siteeraan häpeilemättä itseäni Mitä missä milloin -kirjan vuosikatsauksesta: ”Amerikkalaisen elokuvan piristävimpiä tapauksia oli saksalaissyntyisen Werner Herzogin ohjaama Paha poliisi – Määräsatama New Orleans. — Nicolas Cagelta ei yli vuosikymmeneen oltu nähty yhtä antaumuksellista eläytymistä. Rämäpäisen Herzogin herkullisesti ylilyövä elokuva oli kuin tuulahdus amerikkalaisen independent-elokuvan loiston vuosilta kymmenen vuoden takaa ja ehkä myös 1970-luvulta, jolloin myös Hollywoodissa ohjaajat saivat läpi mitä henkilökohtaisempia projekteja.”

Enter the Void
Sanaa ”visionääri” on käytetty niin, ettei siihen tulisi mieleenkään tarttua. Paitsi yhdestä ohjaajasta puhuttaessa. Gaspar Noé on nero ja tekee aivan omanlaistaan elokuvaa. Enter the Voidin hieman aiemmin esitettyä pidempi director’s cut (yli kaksi tuntia ja 40 minuuttia!) sai muuten juuri ensi-iltansa Kino Engelissä.

Valkoinen nauha
Olen aiemmin arvostanut Michael Hanekea, mutten niinkään innostunut edes hänen puhutuimmista elokuvistaan (Funny Games, Kätketty). Viileä, vertauskuvallinen ja arvoituksensa säilyttävä Valkoinen nauha on helpoimmin lähestyttävää Hanekea.

The Social Network
Etenkin modernista kuvakielestään tunnetun perfektionistiohjaaja David Fincherin ja West Wingillä huipulle nousseen käsikirjoittaja Aaron Sorkinin ilmeinen dream team ei tosiaan pettänyt: ”Facebook-elokuva” on ykkössarjan draamaa menestyksestä, katkeruudesta ja huonosta itsetunnosta.

The Ghost Writer
Roman Polanskin pikimusta huumorintaju voi vaatia sulattelua, mutta eräänlainen komediahan tämäkin on.

Piranha 3D
Kova valinta: oliko vuoden paras amerikkalainen komedia Uutisankkurin veroinen Will Ferrell & Mark Wahlberg -poliisisekoilu The Other Guys, vai ranskalaisen Alejandro Ajan äärimmäisen genretietoinen, aidosti postmoderni kauhuelokuva? Näköjään valitsin jälkimmäisen.

Gainsbourg
Mikä ilo ja onni, että sarjakuvantekijä Joann Sfarin esikoiselokuva teki kunniaa Serge Gainsbourgille. Olisivatpa kaikki henkilökuvaelokuvat samaan tapaan persoonallisia ja totuudellisia ilman lapsellista tarrautumista faktoihin.

Fantastic Mr. Fox
Wes Andersonin paras elokuva on nukkeanimaatio. Jotenkin se sopii kuvaan: aina keinotekoisia maailmoja kuvannut ohjaaja sai siis kontrolloida vihdoin kaikkea, ”näyttelijöiden” ilmeitä ja eleitä myöten.

Aika lähelle pääsivät myös upea Rakkautta italialaisittain, ilahduttavan suuruudenhullu Mr. Nobody, monipuolisen Olivier Assayasin keskusteluelokuva Kesähetket, Sofia Coppolan uusi Somewhere, Christopher Nolanin nokkela Inception, mainio The Kids Are All Right, Carey Mulliganista tähden tehnyt An Education, loppumetreillä lässähtävä, muuten todella asian ytimeen iskevä tanskalainen Kosto, hetkittäin huima mutta kokonaisuutena vain erikoinen romanttinen komedia Love and Other Drugs sekä Jane Campionin kaunis Bright Star. Ne voisivat muodostaa siis top 20-listan.

Kuvittelisin nähneeni kaiken varteenottavan – paitsi yhden: Toy Story kolmosen. Se jotenkin lipesi välistä. Aion kyllä katsoa. Ensi vuonna.

Hyvää joulua!

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Ghost, Network, Nauha, Prof… omallakin listalla. Bright Star odottaa jouludvd-pinossa. Kesähetkistä pidin enemmän toisella katselulla. Ainoa, joka ei kuulu joukkoon on lapsellinen Inception.

Love and Other Drugs nyt ei ole muuta kuin laskelmoina raina joka kosiskelee katsojia Anne Hathawayn tisseillä ja panokohtauksilla.

Huomionarvoista, ettei listalla ole yhtään kotimaista – edes ylihehkutettua mutta surkeaa Rare Exportsia. Mikä olisi vaikkapa kotimainen top vitosesi, Kalle?

Kinnunen kirjoitti jo tuossa, että kirjoittaa kotimaisista erikseen lähiaikoina. Kannattaisi lukea näitä tekstejä.

The Town ja The American ovat vähintäänkin kunniamaininnan arvoisia molemmat, vaikka kierrättävätkin samaa tuttua tarinaa, mutta tekevät sen sen verran taidolla että molemmat oli kuluneen vuoden nautittavimpia elokuvateatterikokemuksia kaupallisista ensi-illoista.

Pettymyksiä olivat mm. Shutter Island, Inception ja Enter the Void. Enter the Void on visuaalisesti vaikuttava mutta kuvallisen tykityksen tukirangaksi rakennettu narkkidraama perhetraumoineen oli mielestäni aika ponnetonta kamaa ja hahmot oli epäkiinnostavia. Irreversible on paljon parempi. Shutter Islandin lopputwisti oli jo aika nolo tapaus, ja Inception näppärästä ideastaan huolimatta tukehtui omaan kunnianhimoisuuteensa ja kalliin jättielokuvan vaatimuksiin (liikaa selittelyä ja tylsää James Bond -äksöniä).

Sarah Polley muuten onnistui pilaamaan tänä vuonna kaksi ihan kelvollista scifidraamaa: Splice ja Mr. Nobody. Hirvee ämmä.

Kinnunen on jo kirjoittanut kotimaisistakin, mutta MMM vuosikirjaan. Muuten ok valintoja, mutta esim. Miesten vuoro -dokkarista ei maininnut mitään, vaikka lienee palkituin ja huomatuin dokkari ulkomaillakin vuonna 2010.

Sarah Polley on ihqu ja fiqsu, tsekkaa vaikka Away From Her tai Sweet Hereafter, Splicessakin oli hyvä.

Polley oli ihan hyvä Sweet Hereafterissa mutta noissa kahdessa mainitussa scifileffassa sen roolihahmo oli niin hemmetin ärsyttävä ja kyseinen näyttelijä jotenkin onnistui tekemään niistä vielä ärsyttävämpiä kuin mitä ehkä paperilla oli.

Bong Joon Ho:n Mother ja Banksyn Exit Through The Giiftshop menis ainakin itellä top kolmoseen.
The Social Network menee sinne myös. Sen lisäksi ainakin Profeetta ja Winter’s Bone olivat loistavia.

Nimimerkille Kotimainen jo vastattiinkin – kirjoitan siis kotimaisista erikseen.

Tekotaide: ”Bong Joon Ho:n Mother ja Banksyn Exit Through The Giiftshop menis ainakin itellä top kolmoseen. The Social Network menee sinne myös. Sen lisäksi ainakin Profeetta ja Winter’s Bone olivat loistavia.”

Hienoja elokuvia. Omana periaatteenani tällä listalla (kuten edellisvuosinakin) oli valita vain Suomessa ensi-iltaan eli kaupalliseen levitykseen tulleita elokuvia. Erinomainen Winter’s Bone on tulossa levitykseen tammikuussa 2011.

Bongin ja Banksyn elokuvat ovat nekin oikein hyviä, vaikkeivät meillä levitystä saaneetkaan. Mutta tässä tullaan yleisempään problematiikkaan, jonka vuoksi olen tiukka tuon ensi-ilta-säännön kanssa: Motherkin on itse asiassa jo vuoden 2009 elokuva, itse näin sen silloin. Ja Exit.. voisi ehkä tulla vielä meillä valkokankaille joskus ensi vuonna, mistä tuota tietää. Se saa Suomen ensiesityksensä joka tapauksessa yksittäisenä näytöksenä Docpointissa tammikuun lopulla.

Jep, ihan ymmärrettävä periaate koska kotimaisen lehden blogista on kyse.

Ihan lapsellista ja narsistista puuhastelua nämä listat tietysti ovat (disclaimer), mutta vielä muutama sana. Anything goes -mentaliteetista eli säännöttömyydestä seuraa helposti ihan hassuja listoja, kuten Olli Sulopuiston blogiin koottu, sinänsä ansiokas ja kiinnostava suomalaisbloggarien vuoden parhaat -lista, jossa ovat mukana niin The Hurt Locker (Suomen ensi-ilta 27.11.2009) ja Taksikuski (Suomen ensi-ilta 12.11.1976) kuin muutama muukin erikoisuus.

http://samizdat.info/kuva/2010/12/parhaat-elokuvat/

Mutta toki heti kävi mielessä itsekin koostaa samankaltainen ”parhaat vuonna 2010 ensi kertaa löytämäni / ensi kertaa todella kolahtaneet elokuvat”-lista.

Näitä luetaan juuri nyt