Vielä kerran Ilmestyskirja nyt – Coppola leikkasi elokuvansa taas uusiksi

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tribecan elokuvajuhlilla saa sunnuntaina ensi-iltansa Apocalypse Now: Final Cut. Francis Ford Coppola on siis leikannut parhaan elokuvansa taas kerran uusiksi. Samalla juhlistetaan teoksen 40-vuotissynttäreitä.

Uusi versio on kestoltaan 183 minuuttia eli puolisen tuntia pidempi kuin alkuperäinen (kiinnostavaa) ja Coppolan 18 vuotta sitten julkaisemaa Apocalypse Now Reduxia noin 20 minuuttia lyhempi (erinomaista!).

Ilmestyskirja nyt, kuten elokuvan nimi kuuluu olla, tunnetaan seikoista jotka voivat näkemyksestä riippuen olla ulkotaiteellisia tai todennäköisemmin sen taiteellisen onnistumisen ydinkehässä. Kuvaukset Filippiineillä venyivät yli vuoden pituisiksi. Näyttelijöitä vaihtui viime hetkillä. Niiden tuloksena leikkauspöydällä oli toista miljoonaa jalkaa filmiä (ainakin 170 tuntia).

Leikkausvaihetta lopulta kiirehdittiin, jotta toukokuussa 1979 Cannesiin saatiin keskeneräinen kolmituntinen versio, joka sitten voittikin Kultaisen palmun.

Tunnetuin versio, se jota levitettiin vuosina 1979-2001, oli kaksi- ja puolituntinen. Siitäkin tosin oli variaatioita. Korjatkaa mikäli olen väärässä, mutta Ylellä 1994 esitetty laajakangasversio sisälsi vaihtoehtoiset loppukuvat, joissa krediittien alla nähdään Kurtzin linnoituksen räjähtäminen. (Tv-esityksestä tuli tapaus, sillä sen alussa Ylen juontaja Tutteli Hammermann pyytämättä ja yllätyksenä jaaritteli Vietnamin historiaa poliittisesta näkökulmasta viisi minuuttia ja sai tempauksestaan potkut.)

Reduxiin palautettiin aiemmin näkemättömiä jaksoja. Siitä tuli yksinkertaisesti liian raskas. Mielestäni Willardin (Martin Sheen) retken todellinen fokus katosi kokonaan näillä sivureiteillä. Maailman ehkä parhaasta elokuvasta tuli houreisen ja kylmäävän matkanteon sijaan houreista, turhankin huumorin löystämää jaarittelua. Jakso ranskalaisella plantaasilla yritti sitoa myyttistä ja reaalipolitiikasta etäällä ollutta teosta todelliseen sota- ja siirtomaahistoriaan lähinnä ikävystyttävin tuloksin.

Kun Ilmestyskirja nytiä viimeksi levitettiin pienesti valkokankailla 2011, ilahduttavasti kyseessä oli taas alkuperäinen versio. Redux-versiota parempana pitänyt Coppola ei ole muutenkaan pyrkinyt georgelucasmaiseen elokuvahistorian totaaliseen uudelleenkirjoittamiseen. Siinä missä Lucas pisti alkuperäiset Tähtien sota -versiot kaappiin tehtyään niistä uudet, pilatut versionsa, Ilmestyskirja nytin alkuperäisleikkaus on ollut saatavilla. (Tosin muistan noin vuosien 2001-2005 tauon, jolloin Ilmestyskirja nytista sai Euroopassa dvd:nä ainoastaan Reduxin ja aito asia piti tilata Yhdysvalloista.)

Ääntä ja kuvaa on restauroitu, paranneltu entisestä ja niin edelleen – harmi vain, ettei siitä ole ilmeisesti luvassa 70mm-kopiota, vaikka Ilmestyskirja nyt on jos joku on keskeinen myöhäiskauden 70mm-elokuva. Tribecassa esitetään 4K-digikopio.

Pakko tämä on nähdä ja eiköhän tästä kerry ns. kokoelmaan taas uusi tallenne – en ole ostanut mitään elokuvaa yhteensä niin montaa kertaa vhs:nä, dvd:nä ja blurayna kuin Ilmestyskirja nytin. Mutta kun alkuperäinen on täydellinen, pelkäänpä että Coppolan uusien leikkauspiperrysten arvo on lähinnä anekdotaalinen.