Venäjän talouskriisi ravistelee Hollywoodia
Venäjällä saatiin elokuvateatteriverkosto kuntoon viime vuosikymmenellä. Elokuva-ala on ollut kovassa nousussa, kunnes rupla romahti.
Nyt Hollywoodin tulot Venäjältä romahtavat. Mitä tästä seuraa?
Venäläinen suuren yleisön elokuvamaku on kehitysmaasektoria: yleisö pitää kaikista alkeellisimmista spektaakkeleista. Toimintaelokuvista menestyvät etenkin ne, joissa väkivalta on kursailematonta ja päähenkilö on lihaksikas, mieluiten kaljupäinen äijä. Jason Statham ja Vin Diesel ovat yhä kelpo tähtiä Venäjällä.
Päättyvänä vuonna hyvin raa’at Sin City 2 ja 300: Rise of an Empire sekä Keanu Reevesin japanilaisseikkailu 47 Ronin olivat ensi-iltaviikkojensa listaykköshittejä Venäjällä, eivätkä juuri missään muualla. Viimeksimainittua ei lopulta edes tuotu valkokankaille Suomessa.
Uskonnollista asiaa ja tietokonetehosteita yhdistävä Noah teki Venäjällä yli puolitoista kertaa niin paljon rahaa kuin hieman filosofinen ja tieteellishenkinen Interstellar, joka on esimerkiksi Suomessa ollut aika muikea menestys. Meillä Interstellar on saanut lähes kaksi kertaa niin paljon katsojia kuin Noah.