Vaivihkaa huipulle
Monet elokuvantekijät valittavat, että Cannesin virallisiin sarjoihin on kauhean vaikea saada elokuvansa. Ja että elokuvia on vaikea saada rahoitettua. Ei niin aina ole. Kysykää vaikka Thomas Claylta.
Clayn inhorealistinen esikoinen The Great Ecstasy of Robert Carmichael sai brittikriikoilta täystyrmäyksen. Tuotantoyhtiöiden ovet menivät kiinni, vaikka elokuvasta pidettiin Ranskassa ja se kiersi maailman festivaaleja ja nähtiin Rakkautta & Anarkiaa -festareilla Helsingissäkin. Clay ehti itsekin paikalle – mukava, hiljainen mies.
Clay, 29, hankki toisen elokuvansa Soi Cowboy rahoituksen yksityisiltä tahoilta ja kuvasi sen halvalla Thaimaassa. Lopputulos kelpasi Cannesin ankaralle raadille. Eikä kukaan ollut edes kuullut koko Soi Cowboysta ennen kuin sen kerrottiin kuuluvan festarin ohjelmaan.
Lontoon elokuvapiirit kohahtivat. Mitä ihmettä? Kuka Clay?
Iso-Britanniasta pääsi virallisiin sarjoihin yhteensä kaksi elokuvaa, joten Clayn suoritus oli myös siltä kannalta aikamoinen yllätys.
Elokuvasta ei löytynyt internetistäkään juuri mitään tietoa, ennen kuin Cannes-arvosteluita alkoi eilen pressinäytösten jälkeen ilmaantua. Clay onnistui tekemään sen melkein täysin ”tutkan alla”.
Erikoista, muttei siis lainkaan mahdotonta, jos on tahtoihminen.