Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

USA:n ykköskriitikko: vihaan 3D-ilmiötä elokuvissa

Blogit Kuvien takaa 6.5.2010 07:33
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Yhdysvaltojen tunnetuin elokuvakriitikko Roger Ebert haukkuu Newsweekissä koko 3D-elokuvailmiön.

Ebertin pointti on yksinkertainen: 3D on silmänlumetta, se ei tuo mitään uutta, eikä sitä tarvita, koska katsoja on ennenkin nähnyt elävissä kuvissa syvyysvaikutelman.

Jutun nimi on tiukka: Miksi vihaan 3D-elokuvia (ja sinunkin pitäisi).

Ankaraa on sisältökin. Ebertin mukaan 3D-elokuvia tehdään, koska niistä voidaan rahastaa enemmän.

”It adds nothing essential to the moviegoing experience. For some, it is an annoying distraction. For others, it creates nausea and headaches. It is driven largely to sell expensive projection equipment and add a $5 to $7.50 surcharge on already expensive movie tickets.”

Eikä 3D tuo aikuisten ihmisten elokuviin mitään uutta sisällöllistä.

”I cannot imagine a serious drama, such as Up In the Air or The Hurt Locker, in 3-D. Neither can directors. Having shot Dial M for Murder in 3-D, Alfred Hitchcock was so displeased by the result that he released it in 2-D at its New York opening. The medium seems suited for children’s films, animation, and films such as James Cameron’s Avatar, which are largely made on computers.”

Mutta myös Ebertin ihailemat Martin Scorsese ja Werner Herzog ovat tekemässä 3D-elokuviaan (Scorsese lastenelokuvaa, Herzog dokkaria luolamaalauksista). Summa summarum, kyse on vielä suuremmasta suuntauksesta:

”I’m not opposed to 3-D as an option. I’m opposed to it as a way of life for Hollywood, where it seems to be skewing major studio output away from the kinds of films we think of as Oscar-worthy. Scorsese and Herzog make films for grown-ups. Hollywood is racing headlong toward the kiddie market. Disney recently announced it will make no more traditional films at all, focusing entirely on animation, franchises, and superheroes. I have the sense that younger Hollywood is losing the instinctive feeling for story and quality that generations of executives possessed. It’s all about the marketing.”

Ebert on aivan oikeassa. Kuten aiemmin bloggasin, 3D on (ainakin toistaiseksi) pelkkää pintaa, enemmän uhka kuin mahdollisuus.