Twitter-katsomo pian oopperaan ja elokuvateatteriin?

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Kirjoitin taannoin Twitteristä. Sosiaalisen median vaikutusta esimerkiksi positiivisen elokuvakokemuksen jakamisessa (ja kieltämättä tällä tavalla myös leffan tuoton kasvattamisessa) ei pidä väheksyä. Ehkä siinä ollaan menossa Yhdysvalloissa kuitenkin liian pitkälle.

The Onion AV Clubin jutussa kerrotaan, kuinka teattereihin ja oopperataloihin on rajattu katsomoalueita niille, jotka haluavat raportoida elämyksestä suoraan sosiaaliseen mediaan, twiitteina.

Ei, tämä ei ole mielestäni hyvää Twitterin käyttöä tai suotavaa käytöstä muutenkaan.

Mutta kuten David Fincher kommentoi pari viikkoa sitten Dragon Tattoo-embargokohua: ”The most valuable film critics are usually those people who come see a movie with their Blackberry and then text their friends ’It sucked,’ or ’It’s awesome — You should see it.”

(Blackberry on siis USA:n yleisin, yksinkertainen älypuhelin.)

Fincher on pitkälti oikeassa. Kun kyse on isolla markkinointi-iskulla käynnistettävästä valtavirran elokuvasta, ei kriitikoilla ole laatumielikuvan leviämisessä niin paljoa vaikutusta kuin ensimmäisen aallon katsojilta ystäville (etenkin nyt sosiaalisessa mediassa) leviävällä viestillä. Elokuva oli joko hyvä tai huono, ja se kerrotaan eteenpäin, koska sen eteenpäin kertominen on hauskaa ja helppoa.

Kuten kirjoitin, Twitter tarjoaa paljon. Se on enemmän kuin ajanvietettä, siis nimenomaan hyödyllisempi kuin Facebook.

Tasapainottelua, tämäkin. Toivottavasti twitter-katsomot ovat kuitenkin vain ylimenokauden ilmiö.