Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Tuntematon sotilas vaihtoi puolta median juoksuhaudoissa

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 6.12.2013 09:30

Kamppailu Tuntemattoman sotilaan televisioesittämisestä on oire median suuresta murroksesta. Nyt Ylen perinnettä paikkaa yllättävä media: Ilta-Sanomien nettisivusto.

Elokuvan ikärajan on Meku-virastossa vahvistettu olevan K-12, joten esittäminen alkuiltapäivästä olisi nykyisen lain vastaista. Mutta kun Ilta-Sanomat hankki oikeudet Tuntemattoman nettistriimaamiseen itsenäisyyspäivänä, kysymys esitysajasta katosi.

Ikäraja on Ilta-Sanomien saitilla sama, K-12. Sitä valvotaan vain luottamalla tietokoneen tai verkon käyttäjän omaan harkintaan.

58 vuotta vanhan sotaelokuvan esitysajasta kiisteltiin viime vuonna julkisesti. Laki yksiselitteisesti sanoi, ettei elokuvaa voi näyttää alkuiltapäivänä.  Kiista koskee ainoastaan televisiota. Siis sitä systeemiä, jossa oli pitkään vain kaksi kanavaa, joista tuli samat uutiset samaan aikaan, klo 20.30, jos muistatte. Semmoinen on televisio.

Laki ei pysy uusien media-alustojen perässä. Tältä osin ikärajaholhoaminen on jäänne menneisyyden juoksuhaudoista.

Sitä paitsi: kuka vielä uskoo, että esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua olisi olemassa nykyisen kaltaisia televisiokanavia? Nyt mikä tahansa verkkoalusta voi ryhtyä tarjoamaan ohjelmaa – ja kuten tämä tapaus osoittaa, se on niille helpompaa kuin televisiokanaville.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

”Sitä paitsi: kuka vielä uskoo, että esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua olisi olemassa nykyisen kaltaisia televisiokanavia?”

Minä uskon. Ja nettistriimaamista ei voi verrata televisioesitykseen. Vähän samalla lailla kuin jokin biisi ei ole hitti vaikka sitä soittaisi jonkun innokkaan musaharrastajan nettiradio (kuuntelijoita 8kpl).

”Ja nettistriimaamista ei voi verrata televisioesitykseen. Vähän samalla lailla kuin jokin biisi ei ole hitti vaikka sitä soittaisi jonkun innokkaan musaharrastajan nettiradio (kuuntelijoita 8kpl).”

Norjassa jo 16 prosentilla kotitalouksista on Netflix, mikä tekisi siitä maan liikevaihdoltaan suurimman audiovisuaalisen sisällön firman – elleivät rahat menisi suoraan jenkkilään.

Olen pudonnut kärryiltä, kuinka monta ilmaista tv-kanavaa Suomessa on, 14? Tarjonnan ja alustojen määrän kasvaessa bisnesmallit muuttuvat. Ainakaan sitä en usko, että olisi broadcast-tv-kanavamallia, jossa ohjelmat tulevat peräkkäin juuri siihen tapaan kuin nyt, paitsi ehkä vanhuksille.

Näitä luetaan juuri nyt