Kalle Kinnusen elokuvablogi.

The Social Network: Facebookin synnystä kertova elokuva ei miellytä sivuston perustajia

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 23.8.2010 08:30

Fight Clubin ja Zodiacin tinkimätön tekijä David Fincher on kiinnostavimpia amerikkalaisia nykyohjaajia, ja Aaron Sorkin (mm. West Wing) käsikirjoittajien kärkeä. The Social Network olisi vuoden lupaavimpia elokuvia jo näiden nimien tähden, mutta aihekin on osoittautumassa hyvin kiistanalaiseksi.

Elokuva kertoo, kuinka Mark Zuckerberg perusti Facebookin ja mitä siitä seurasi hänen lähipiirinsä väleille.

The Social Networkin totuudenmukaisuus on nyt tapetilla. New York Timesin juttu paljastaa kytevän riidan.

Sorkinin kässärin pohjana on Ben Mezrichin kirja The Accidental Billionaires, jota kustantaja ei aikanaan kuvaillut niinkään reportaasiksi vaan mehukkaaksi ja hauskaksi, NYT kertoo.

Zuckerberg – nyt 26 ja monimiljardööri – on ollut kommenteissaan varovainen. Facebook-pomot Elliot Schrage ja Sheryl Sandberg eivät pitäneet elokuvasta, tuottaja Scott Rudin on kertonut. Rudin oli kuitenkin katsonut tarpeelliseksi näyttää The Social Networkin heille – ilmeisesti hän uskoi positiivisempaan vastaanottoon.

Mikä siis mättää? Elokuvaa ei ole vielä esitetty julkisesti (USA:n ensinäytös on New Yorkissa syyskuussa), mutta ilmeisesti se kuvaa Zuckerbergin vaikeana tyyppinä, joka pettää ystäviään ja on sosiaalisesti käsittämättömän huono naisseurassa. Huomionkipeän nörtin tyypittelee näyttelijä Jesse Eisenberg. Jo trailerin perusteella voi arvata, ettei oikea Zuckerberg varmasti haluaisi tulla kuvatuksi tällaisena pyrkyrinä.

Kun vielä lisätään taistelu amerikkalaisesta ikärajasta (NYT-jutun mukaan elokuvassa on toistaiseksi kohtaus, jossa Napsterin perustaja puhuu bileissä ja vieressä teini-ikäiset tytöt tarjoavat juhlijoille kokaiinia rinnoiltaan), alkaa The Social Network vaikuttaa loppuvuoden ylivoimaisesti kiinnostavimmalta amerikkalaiselokuvalta. Harvoin näin ajankohtaiseen aiheeseen isketään tämän tason taitajien voimin, ja näköjään rohkeasti, hankalia yksityiskohtia sievistelemättä.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Ja kun muistetaan, että Fincherillä vain joka toinen elokuva on huipputeos ja että tämä leffa osuu juuri siihen saumaan, niin eihän TSN voi olla muuta kuin vuoden päräyttävin elokuva.

Alkaa vähän kyllästyttämään tämä Facebook. Elokuvakin vielä.

Elokuva ja aihe ei tosiaan voisi vähempää kiinnostaa ellei ohjaajana olisi David Fincher. Olen hieman skeptinen elokuvan tason suhteen, mutta silti tämä on yksi vuoden odotetuimmista ensi-illoista. Hieman sekava tunne, koska jos tästä ei tule sitä täysosumaa, niin alkaa usko Fincheriin rakoilla.

Voisi kuvitella, että elokuvan aihe ole Facebook, vaan kertomus esimerkiksi menestyksestä ja periaatteidensa myymisestä. Jotain periamerikkalaista joka tapauksessa.

Aihetta enemmän pelottaa Ficher, jonka edellinen Benjamin Button oli niin uskomatonta kuraa, että minun oli vaikea uskoa, että sama mies teki Fight Clubin.

Periamerikkalainen menestystarinakaan ei aiheena ole pitkään aikaan ollut kovin kiinnostava, mutta toivon, että tämä elokuva saa siitä jotain irti.

mp: kuten tuossa ylempänä kirjoitin, Fincher onnistuu vain joka toisen elokuvan kohdalla. Seitsemän, Fight Club ja Zodiac muistetaan. Alien potenssiin kolme, The Game, Panic Room ja Benjamin Button ovat taas niitä heikkoja välitöitä joiden taso vaihtelee keskinkertaisuudesta kuraan. Ja koska TSN tulee BB:n jälkeen niin se on oleva huippu. Kaava on erehtymätön!

Rolling Stone lehden Peter Travers julkaisi twitter-sivullaan lyhyen arvion elokuvasta: “David Fincher’s Social Network is the 1st film I’ve given **** in 2010. It’s the movie of the year that also brilliantly defines the decade.”

Sekä Film Comment sivustolla oleva arvio kuvaa leffaa seuraavasti:
”Lest I seem to suggest otherwise, I hasten to add that The Social Network is splendid entertainment from a master storyteller, packed with energetic incident and surprising performances (not least from Justin Timberlake as Napster founder Sean Parker, who’s like Zuckerberg’s flamboyant, West Coast id). It is a movie of people typing in front of computer screens and talking in rooms that is as suspenseful as any more obvious thriller. But this is also social commentary so perceptive that it may be regarded by future generations the way we now look to Gatsby for its acute distillation of Jazz Age decadence. ”

http://www.filmlinc.com/nyff/2010/revenge-of-the-nerd

Joku jenkkikriitikko ehti jo hehkuttaa Social Networkia ja sen päähenkilöitä tämän päivän Citizen Kane(i)na. Aika paljon on myös kirjoitettu elokuvan misogyynisesta naiskuvasta, mutta siinä testataankin katsojaa: samaistutko sinä näihin tyyppeihin? Toisin kuin Kane, joka megalomaanisuudestaan huolimatta herättää sympatiaa koska kaikesta vallanhimostaan huolimatta kaipaa myös aitoa rakkautta, SN:n nörtit ovat karkeasti sanottuna katkeria tunne-elämältään kypsymättömiä naistenvihaajia ja sellaisina käsikirjoittaja heidät halusikin kuvata.
(http://www.theage.com.au/entertainment/movies/aaron-sorkin-defends-sexism-in-facebook-movie-20101013-16jkp.html).

Aiemmin ”pahoja” nörttejä on vilahtanut sivuosissa esim. Buffy Vampyyrintappajass,, mutta Social Network on ensimmäinen ison luokan elokuva jonka päähenkilö(t) on ns. Nice Guy (TM).
http://thehandmirror.blogspot.com/2009/06/nice-guy-tm.html
Elokuvan voi ehdottomasti nähdä sosiaalisena kommenttina nykyaikaan joka jatkuvasti nostaa jalustalle ihmisiä jotka persooniltaan ovat kaikkea muuta kuin ihailtavia.

Näitä luetaan juuri nyt