The Girl with the Dragon Tattoon ensimmäinen arvostelu nosti myrskyn

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Stieg Larssonin menestysdekkarin Miehet jotka vihaavat naisia amerikkalainen filmatisointi The Girl with the Dragon Tattoo saa ensi-iltansa parin viikon kuluttua. Pääosissa ovat Daniel Craig ja Rooney Mara, ohjaajana mestari David Fincher. Ensimmäinen arvostelu julkaistiin jo Yhdysvalloissa, ja siitä syntyi ilmiriita.

Yksi Yhdysvaltojen arvostetuimmista elokuvakriitikoista, The New Yorkerin David Denby, kirjoitti arvionsa lehden uusimpaan numeroon.

Hän kuuluu newyorkilaiseen kriitikkoseuraan, jolle ”pahan mielen elokuva” oli näytetty jo marraskuun lopulla nimenomaan sillä ehdolla, ettei arvioita julkaista ennen kuin 13.12.

Elokuvan tuottaja Scott Rudin raivostui. Hänen näkökulmastaan asia on niin, että nyt muutkin alkavat rikkoa embargoa, ja markkinointioperaatio menee levälleen. Denby ei ole enää tervetullut Rudinin elokuvien näytöksiin, tuottaja kirjoitti tälle julkisuuteen vuotaneessa sähköpostissa.

Ei auttanut, että Denby on innoissaan elokuvasta.

Embargoriita kielii älyttömäksi kiristyneestä markkinointikaaoksesta. Elokuvan saaman julkisuuden pitäisi olla toteemina pystyssä täsmälleen ensi-illan hetkellä, ei aiemmin, eikä ainakaan myöhemmin. Ajatellaan, että vain ensi-iltaviikonlopun rahallisella tuloksella on väliä.

Mitään uutta embargossa sinänsä ei ole. Olen itse allekirjoittanut jos jonkinlaista embargoa ja noudattanut niitä. Yleensä arviot ovat Suomessa julkaisuvapaita heti lehdistönäytöksen jälkeen, koska meillä näytökset ovat sangen harvoin ennen maailmanensi-iltaa. Festivaaleilla olen kuitenkin nähnyt elokuvia joitain päiviä ennen varsinaista maailmanensi-iltaa ja kerran erään tieteiselokuvan peräti vuotta ennen sen virallista, isoksi kasvanutta ensi-iltaa. Näissä tapauksissa embargot ovat hyvin tiukkoja.

(Mutta esimerkiksi haastatteluja varten elokuvaan jo hyvissä ajoin tutustuakseni olen nähnyt ison rahan Hollywood-elokuvista keskeneräisiä versioita – joista esimerkiksi puuttuu erikoistehosteita, vaikkapa toimintakohtauksessa sankaria vetävä vaijeri on vielä digitaalisesti poistamatta – sekä kotimaisia, joista äänityöt ovat vielä kesken. Keskeneräisen arvioimisesta tulee pidättäytyä.)

The Hollywood Reporter -lehdessä on puitu kriitikoiden ja muiden ammattilaisten Twitter-kommentteja asiaan.

Olen asiassa hieman enemmän Rudinin puolella. Miksi Denby allekirjoitti embargon, jos ei aikonut noudattaa sitä?

Tai toisinpäin: arvostelujen embargoja saa rikkoa omalla vastuulla, jos journalistinen painoarvo on tosiaan niin suuri, mutta sitten tulee ottaa vastaan rangaistus. Monet ovet sulkeutuvat, jos ei ole luottamuksen arvoinen.

Joka tapauksessa elokuva sai lisää julkisuutta, eikä se tässä tapauksessa ollut huonoa, joten niin tai näin, Rudin voitti.