Tapaus Lovemilla: miksi hittisarjan elokuvaversio ei vetänyt teattereihin

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Nuortensarjan tarinaa jatkavasta kotimaisesta elokuvasta piti kaiken järjen mukaan tulla menestys.

Lovemilla -sarjan suosio verkossa on ollut ilmiömäistä. Katselukertoja on kymmenen miljoonaa. Lovemillan Facebook-sivulla on yli 56 000 tykkääjää. Esimerkiksi eräällä tuon sivun eilisellä leffa-aiheisella päivityksellä on tätä kirjoittaessani 1346 tykkäystä.

Lovemilla -elokuva sai ensi-iltaviikonloppunaan koko maassa, 72 valkokankaalla yhteensä 1180 katsojaa. Se on todella vähän. Lipunmyynti per valkokangas on viikonlopulta vain noin 16.

Tulos on odottamaton, mutta ainakin se kertoo karusti yhden tosiasian: tykkäykset eivät muutu lipun ostoiksi. Nettisarja on nettisarja ja elokuva on elokuvaa. Somessa sarjaan sitoutuneet nuoret katsojat eivät ole jostain syystä uskoneet, että leffassa olisi lipun hinnan verran lisäarvoa.

Kurjaa, koska epäilykset ovat turhia.