Tämän vuoden lopulla Disney ja Netflix jakavat viihdemarkkinat
Vuoden 2019 lopulla Disneyn liiketoimintamalli muuttuu. Ensimmäistä kertaa Disney alkaa myydä sisältöjä suoraan kuluttajille.
Disney+ on Disneyn suoratoistopalvelu, jonka ilmeisin kilpailija on Netflix. Disney+ käynnistyy marraskuussa Yhdysvalloissa ja alkaa striimata Euroopassa ensi vuonna. Netflixistä sen erottaa halvempi hinta ja sisällön rajaus. Tähän palveluun tulee koko perheen sisältöä lastenohjelmista ja Disney-konsernin elokuvista ja sarjoista Marvelin supersankarielokuviin ja uusiin Tähtien sota -sarjoihin.
Valikoimaan on luvattu 500 elokuvaa ja 7500 jaksoa sarjoja. Toisin kuin eri tahoilta sisältöään lisensoivan ja vain kärkituotteitaan itse tuottavan Netflixin, tämän palvelun elokuvat ja sarjat tulevat yhdestä lähteestä, joten valikoima lienee laajuudeltaan lähes sama sekä Yhdysvalloissa että muualla maailmalla.
Disney+ ei ole pelkkää ”katalogia”. Suoraan ja yksinoikeudella palveluun tehdään paljon elokuvia ja sarjoja. Disney+:aa varten valmistuu lähivuosina 50 omaa sarjaa, esimerkiksi heti alkuun neljä Marvel-aiheista sekä odotettu Tähtien sota -sarja The Mandalorean. (Suomalaisia varmasti kiinnostaa, että Fox-kaupan myötä Simpsonienkin katalogi menee nyt tähän uutuuspalveluun.)
Valkokankailla menestyneet elokuvat eivät tule Disney+:aan välttämättä nopeammin kuin ”dvd:lle” tai aiemmin muihin striimauspalveluihin, mutta ne tulevat sinne jämptisti heti kun teatterijakelusopimus sen sallii. Valkokankaalla levitettäväksi aiottuja elokuvia tosin ohjataan houkuttimiksi suoraan striimaukseen: esimerkiksi Kaunotar ja kulkuri -elokuvan uusi näytelty versio, jota paraikaa viimeistellään, ei tulekaan valkokankaille vaan menee suoraan Disney+:aan, ja niin edelleen.