Suomi on nettijätille kärpäsenpaska

Yhdysvalloissa aallonharjalla ei ole Netflix vaan nettikirjakauppana tunnetuksi noussut Amazon.

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Yhdysvalloissa on käynnissä muutos siinä, miten laatuelokuvat levitetään digitaalisella ajalla. Aallonharjalla ei ole Netflix, vaan nettikirjakauppana tunnetuksi noussut Amazon.

Amazon Studiosista tuli vuoden 2016 aikana keskeinen vaikuttaja Yhdysvaltojen art house -elokuvakentällä. Nousu oli todella nopeaa tuottaja Ted Hopen ryhdyttyä Amazon Studiosin vetäjäksi. Ensimmäisen elokuvateatterijulkaisunsa se nimittäin teki vasta viime vuoden maaliskussa.

Amazonin elokuvabisnesten idea on tehdä voittoa ensisijaisesti striimauspalveluissa. Amazon Prime saapui vastikään Suomeenkin. Kuten Netflixillä, elokuvavalikoima ei ole sama kaikissa maissa. Amazon ei ole ryhtynyt tuottamaan kokonaan omia elokuviaan – vielä.

Ero Netflixiin on se, että Amazon tuo merkittävät hankintansa yhteistyökumppanien kanssa myös amerikkalaiseen valkokangaslevitykseen. Netflix on yrittänyt vallankumouksellisemmalta kuulostavaa strategiaa, jossa elokuvateatterit unohdetaan käytännössä kokonaan. Tuo bisnestapa on kuitenkin soveltunut lähinnä erikoistapauksille, joissa on levittämistä ajatellen joku ”vika”. Beasts of No Nationin lapsisotilasaihe ja ikävä kuvasto teki siitä enemmän puhutun kuin katsotun. Werner Herzogin tulivuoridokumentti on lopulta hyvin pienen yleisön juttu, ja niin edelleen. Yksinoikeudella Netflixissä -leima on markkinointikeino, jonka vuoksi firma on valmis menettämään jonkun hassun miljoonan, joka leffateatterilevityksestä voitaisiin napata.

Ted Hopella on hyvä maku. Amazon hankki hämmästyttävän monet viime vuoden kiitetyimmistä amerikkalaiselokuvista. Whit Stillmanin Love & Friendship, joka on nähty Suomenkin valkokankailla, oli yksi hiteistä. Meille vasta myöhemmin keväällä saapuvalle Kenneth Lonerganin ohjaamalle Manchester by the Sealle odotetaan Oscar-ehdokkuuksien vyöryä.