Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Suomi on nettijätille kärpäsenpaska

Blogit Kuvien takaa 3.1.2017 12:03
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Yhdysvalloissa on käynnissä muutos siinä, miten laatuelokuvat levitetään digitaalisella ajalla. Aallonharjalla ei ole Netflix, vaan nettikirjakauppana tunnetuksi noussut Amazon.

Amazon Studiosista tuli vuoden 2016 aikana keskeinen vaikuttaja Yhdysvaltojen art house -elokuvakentällä. Nousu oli todella nopeaa tuottaja Ted Hopen ryhdyttyä Amazon Studiosin vetäjäksi. Ensimmäisen elokuvateatterijulkaisunsa se nimittäin teki vasta viime vuoden maaliskussa.

Amazonin elokuvabisnesten idea on tehdä voittoa ensisijaisesti striimauspalveluissa. Amazon Prime saapui vastikään Suomeenkin. Kuten Netflixillä, elokuvavalikoima ei ole sama kaikissa maissa. Amazon ei ole ryhtynyt tuottamaan kokonaan omia elokuviaan - vielä.

Ero Netflixiin on se, että Amazon tuo merkittävät hankintansa yhteistyökumppanien kanssa myös amerikkalaiseen valkokangaslevitykseen. Netflix on yrittänyt vallankumouksellisemmalta kuulostavaa strategiaa, jossa elokuvateatterit unohdetaan käytännössä kokonaan. Tuo bisnestapa on kuitenkin soveltunut lähinnä erikoistapauksille, joissa on levittämistä ajatellen joku ”vika”. Beasts of No Nationin lapsisotilasaihe ja ikävä kuvasto teki siitä enemmän puhutun kuin katsotun. Werner Herzogin tulivuoridokumentti on lopulta hyvin pienen yleisön juttu, ja niin edelleen. Yksinoikeudella Netflixissä -leima on markkinointikeino, jonka vuoksi firma on valmis menettämään jonkun hassun miljoonan, joka leffateatterilevityksestä voitaisiin napata.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu