Suomen elokuvateatterit astuivat digiaikaan: filmi on ohi
”Siirry digiaikaan tai kuole”. Ylen uutisotsikko on dramaattinen, mutta elokuvateattereille totta. Ne ovat vaihtaneet esityskalustonsa digitaalisiksi. Filmiltä ei uutuuselokuvia näe enää juuri missään, eikä filmikopioita tehdä kuin poikkeustapauksissa – ja nekin loppuvat pian.
Digitaalikopiot eli DCP:t ovat halvempia tehdä ja liikuttaa: ne ovat tietokoneen kovalevyjä. Yksi filmikopio vastaa painoltaan kymmeniä DCP:itä. DCP:t ovat laadultaan identtisiä eivätkä ne kulu.
On kieltämättä hienoa, että ensi-ilta saadaan nyt kaikkiin teattereihin, jotka sen haluavat – tämä on nostanut esimerkiksi kotimaisten katsojalukuja selvästi. Aiemmin kalliit filmikopiot siirrettiin pikkupaikkakunnille vasta kuin kaupunkiyleisöt olivat saaneen niistä tarpeekseen. Nyt vain tehdään yksi kovalevy enemmän, parin kolmen sadan euron kustannuksin.
Itse kuvan laatu ei ole parempi, ja tavallisen DCP:n antama vaikutelma on vaisumpi.
Moni jää kaipaamaan filmiä, mutta kuten Ylen jutussa todetaan, enää parikymmentä pikkupaikkakuntien teatteria Suomessa on vailla digiprojektoria. Niiden vuoksi ei kalliita filmikopioita kannata tehdä.
Siirtymävaihe on ollut hankala. Suomessa digikuvausta vasta opetellaan. Ronskilla otteella digikuvattu elokuva on kuitenkin usein filmiltä esitettynä luontevampi. Esimerkiksi raa’alle digille kuvattu Varasto tuntui filmikopiolta katsottuna (Sodankylän festivaaleilla valitaan filmikopio aina mielummin kuin DCP – Helsingissä ei Varastoa ole voinut filmiltä nähdä) silmälle ja sielulle mukavammalta. Naarmut eivät haitanneet. Olen oppinut pitämään normaalia kulumista elokuvan luonteeseen kuuluvana.
Eli jos tarkkoja ollaan, filmi ei ole enää synonyymi elokuvalle. Elokuva ei näe filmiä todennäköisesti missään tekemisen vaiheessa.
Jotkut pistävät hanttiin. Paul Thomas Andersonin huippukiinnostavasta The Masterista on tehty filmikauden parasta teknologiaa edustavia 70-millisiä kopioita. The Master myös kuvattiin 70-milliselle, mikä on tänä päivänä äärimmäisen harvinaista, kuin aggressiivista kapinaa.
Toivottavasti 70mm-kopio saadaan Suomeenkin, kun elokuva tulee ensi-iltaan helmikuussa 2013. 70-millisen The Masterin antamaa vaikutelmaa on hehkutettu. Meille filmifaneille se olisi herkkua, ainakin kertanäytökseen. Olisi se jotain ihan muuta kuin tasapäistävä, valheellisessa digitäydellisyydessään eloton 2K-DCP.