Suomen elokuvateattereille tulossa ennätysvuosi - ja nettikatsominen yleistyy
Television, sitten videon ja viimeksi nettilevityksen on kunkin aikanaan väitetty koituvan elokuvateatterien tuhoksi. Välillä katsojamäärät laskevat, mutta sitten taas noustaan. Tänä vuonna elokuvateatterien kävijämäärä Suomessa nousee mitä todennäköisimmin kahdeksaan miljoonaan. Se on korkein luku 29 vuoteen. Samaan aikaan leffojen katsominen netistä ja mobiililaitteistakin yleistyy.
Vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Suomen elokuvateattereissa kävi 3,8 miljoonaa katsojaa, kertoi Filmikamarin tiedote pari viikkoa sitten. Loppuvuosi on hittiputkea: nyt jyräävät animaatiohittisarja Ice Agen uusin osa ja kohta sen kilpailijaksi tulee uusi Madagascar, pian saapuvat uusi Batman ja Pixarin animaatio Brave, syyskuussa Puhdistus ja loppuvuodesta muun muassa Niko – lentäjän pojan jatko-osa, uusi James Bond Skyfall, Twilight-sarjan päätösosa ja odotettu Hobitti, osa 1.
Viime perjantaina ensi-illassa oli The Amazing Spider-Man, uusi Hämähäkkimies-elokuva (lue tuottaja Avi Aradin haastattelu), joka rikkoi USA:ssa ennätyksiä mutta jäi meillä avausviikonloppunaan alle parinkymmenen tuhannen katsojan. Hämiksen peittosi kesä-Suomen leffassakäynnin pahin vastustaja: hyvä sää. No, se ei pitkään kestä.
Varmojen hittien ohella tulee tietysti ainakin kotimaisia yllättäjiä. Kahdeksan miljoonan leffalipun haamuraja menee rikki, kenties päästään jopa 8,5 miljoonaan. (Suuri suksee vuonna 2012 koskee Suomea, eikä ole yleismaailmallinen trendi. Esimerkiksi Diktaattori oli USA:ssa floppi, meillä iso menestys. Samoin Ice Aget ja 007-seikkailut ovat Suomessa aivan erityisen suosittuja.)
Ja silti: nyt siis noustaan 1,5 leffakäyntiin per suomalainen, kenties jopa 1,6:n – ja se on edelleen kansainvälisessä vertailussa hyvin alhainen luku; tästä kirjoitin viime vuonna otsikolla Suomalaiset eivät käy elokuvissa.
Samaan aikaan netistä tulee yhä suositumpi katsomisen alusta. Siksi dvd-myynnit ovat jo kääntyneet laskuun. Elokuvien mobiilikatsominen on nyt nousussa, kertoo New York Times.
Jos allekirjoittaneelta kysytään, se on suunnattoman ankea trendi.
New York Timesin jutusta: ”You can say it’s ’watching a movie,’ ” says Professor Belton of viewing on mobile devices. ”But it’s not cinema.”
Vaikka maailmanlaajuisesti vuoden suurimmasta hitistä Avengersista jo näkee, että Hollywoodin jättileffojen kuvia sommitellaan pieni ruutu mielessä, ovat elokuvat parhaimmillaan elokuvateatterissa.
Siitä esimerkiksi käy eilen Avalla Suomen tv-ensi-iltansa saanut suuren kankaan taideteos Enter the Void, jonka jyrinä ei pieneltä ruudulta välity, ja jonka kuvien virrassa ei mainosten katkomana ollut mitään nautittavaa.
Sateet tulevat. Leffaan siis. Mobiililla voi sitten vaikka keskustella netissä näkemästään.