Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Steven Spielberg tekee taas sotaelokuvan: Pelastakaa sotamies Hevonen?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 1.7.2010 08:01

Steven Spielberg ohjaa historiallisen sotatarinan. Nyt taistellaan ensimmäisen maailmansodan juoksuhaudoissa. War Horsessa ainakin näkökulma on yllättävä: hevosen.

Perustana on Michael Morpurgon jo vuonna 1982 kirjoittama nuortenromaani. Sen kertoja Joey on Albert-pojan hevonen, joka päätyy Britannian jalkaväelle ja välillä vastapuolellekin.

Ero ei kuitenkaan katkaise hevosen ja pojan kiintymystä (kuinka spielbergiaanista). Koittaako Joeyn ja Albertin jälleennäkeminen, jne.

Ajankohtaiseksi romaanin on tehnyt brittiläinen teatteriesitys. War Horse on ollut jättimenestys Lontoossa. Näytelmä pyörii jo kohta neljättä vuotta täysille katsomoille.

Sen erityispiirre on ollut äärimmäisen kunnianhimoinen tekninen toteutus. Teatterin lavalla hevoset on toteutettu aidon kokoisina nukkeina, ihmishahmoina on näyttelijöitä. Spielberg käyttää nukkien sijaan oikeita hevosia ja tietysti CGI-erikoistehosteita.

Alati kiireisen Spielbergin elokuvaa ryhdytään kuvaamaan ja kiintoisaa on se, että pääosiin on kiinnitetty lähinnä ei-niin-valtavan-tunnettuja nimiä Brittien saarilta (David Thewlis, Emily Watson, Peter Mullan). Albertia esittää tulokas Jeremy Irvine. Taustatukena on näyttelijöitä muualta Euroopasta: Niel Arestrup (Profeetta) Ranskasta, jo Lukijassa nähty David Kross Saksasta ja monista tanskalaisista elokuvista, yleensä koomisista rooleista tuttu tukeva Nicolas Bro.

Spielbergillä on toki tekeillä myös Tintti-elokuvasarja. Hän ohjasi ensimmäisen osan, joka kuvattiin jo aikaa sitten – nyt käynnissä on tietokoneanimointi. Tintin ensi-ilta on vasta jouluna 2011, ja saattaa olla, että War Horse ehtii valkokankaille jo sitä aiemmin.

Ohjaajalla riittää kokemusta sota-aiheista. Hänen arvostetuimpia elokuviaan ovat Schindlerin lista ja Pelastakaa sotamies Ryan. Toinen maailmansota oli taustalla myös 1941:ssa ja Auringon valtakunnassa.

Eikä tieteistarinaa Maailmojen sota sekä Israelin ja palestiinalaisten salaisia sotia kuvaavaa Müncheniakaan sovi unohtaa.

Sikäli ihan ymmärrettävää, että piti löytää uusi tulokulma aiheeseen.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Odotan mielenkiinnolla miten Naked-leffassa suuren vaikutuksen minuun tehnyt David Thewlis vetää roolinsa Spielberg-tuotannossa!

Munchen kannattaa unohtaa niin kuin kaikki propagandaelokuvat. Joo, israelilaiset tekevät tuhmia tekoja, koska heille tehdään hirveyksiä. Mitenkäs ne Israelin oikeat toimet jäivät piiloon? Mitenkäs nyt vaikka tuo Iraniin hyökkäyksen valmistelu. Spielberg on Hollywoodin sionistien virallinen propagandaohjaaja.

Heh heh… Munchen näyttää Israelin ”uskottavassa valossa”, totta kai pahaa tehdään kun hirveyksiä HEITÄ kohtaan tapahtuu. Todelliset sionistien rikokset kuitenkin pysyvät loistavasti piilossa. Nerokas propagandaelokuva, jonka länkkärit nielevät totuutena. Sionistipropaganda on todella edelläkävijätoimintaa propagandan näkökulmasta.

Hieno nähdä, että mamu-kriitikko on valmis jopa samaan veneeseen muslimien kanssa, kunhan vihan kohteena on tuttu ja turvallinen juutalainen!

Olivatko ZOA tai Israelin sisäisen turvallisuuden silloinen ministeri Avi Dichter sitten eri mieltä Münchenin propaganda-arvosta kritisoidessaan Spielbegiä, vai oliko tämäkin vain osa sionistipropagandan neroutta? Toimiiko Spielberg oma-aloitteisesti, vai onko taustalla jotain muuta? Siionin viisaat, kenties?

Mikkop:” kunhan vihan kohteena on tuttu ja turvallinen juutalainen!”
Ei juutalainen, vaan sionisti. Ero on sama kuin venäläisen ja Venäjän impearlismin välillä. Eikä kyse ole vihasta vaan oikeudenmukaisuudesta.

Hogland: ”Toimiiko Spielberg oma-aloitteisesti, vai onko taustalla jotain muuta? Siionin viisaat, kenties?” Mitäköhän oli Omaha Beachin takana toisessa maailmansodassa? Tämäkö tarvittiin, että voitiin selittää ”oikeudenmukaiseksi” Japaniin pudotetut ydinpommit. Entä ensimmäinen ja toinen maailmansota. Ketkä rahoittivat esim. natseja?Ja sitten samat tahot Israelin syntyä. Hogland, väitteesi ovat kuin Pohjois-Korean kritisoiminen Pohjois-Korean uutistoimiston väitteillä.

Kirjoita Terästotuus ihmeessä näkemyksesi (ja ennen kaikkea lähteesi!) reilusti auki äläkä tyydy vihjailuun. Tässä muutama peruskysymys avuksi:

1) Oliko maailmanlaajuinen juutalainen salaliitto syypää molempiin maailmansotiin?

2) Tapahtuiko holokausti oikeasti?

3) Onko Siionin viisaiden pöytäkirjat aito historiallinen dokumentti vai sepitettä?

Hogland: ”1) Oliko maailmanlaajuinen juutalainen salaliitto syypää molempiin maailmansotiin?”
Jos tutkit asiaa metodin ”follow the money”, eli ketkä hyötyvät. Maailmanpolitiikassa asiat eivät tapahdu sattumalta. Luuletko, että euromaiden alasajo on sattumaa? Eikö eurostoliitto ole tulossa? Israel syntyi ensimmäisen ja toisen maailmansodan tuloksena, tee omat johtopäätökset. Eikö sinua kummastuta kuinka holokaustia hehkutetaan oikeuttaakseen jenkkien ja sionistien tekoja? Miksi ei puhuta vaikka Hodomorista, jossa Stalin tapatti nälkään kymmenen miljoonaa ukrainalaista 1932-33? Miksi ei puhuta siitä mitä tehtiin Saksan kansalle 1945-48? Tai neuvostosotilaiden raiskauksista Berliinissä? Erilaisia tulkintoja löydät historiankirjoituksesta lukemalla mm. revisionistista tutkimusta.

2) Tapahtuiko holokausti oikeasti?
Eikö ole kummallista, että holokaustin tutkiminen (verhottu sanan kyseenalaistaminen taakse) on rikos muutamassa maassa? Eikö ole kummallista, että vaikka Hitlerin puheita youtubessa ei voi katsoa Saksassa? Nyt Kiinassa youtube on kielletty. Väitätkö, etteikö Kiina salaile asioita? Väitätkö, etteikö holokaustin kanssa ole samalla tavalla. Jos se on tapahtunut – ja niin kuin väitetään – , miksi sitä ei saa tutkia?

3) Onko Siionin viisaiden pöytäkirjat aito historiallinen dokumentti vai sepitettä?
No idea.

Ja oikea rivi kysymyksiini kuuluu: 1) Ei 2) Kyllä 3) Sepitettä

Joka väittää muuta, saa vastaansa valtavan määrän tieteellisen vertaisarvioinnin läpikäynyttä materiaalia. Silloin eivät riitä epämääräiset vihjailut Eurostoliittoon, Kiinan youtubeen tai revisionistiseen tutkimukseen. Surffaillessasi internetin ihmemaassa etsimässä todisteita sionistien juonille, tuota ”follow the money” -lähtökohtaa käyttökelpoisempi on on ”Extraordinary claims require extraordinary evidence” -periaate.

Heh… Juu, taisi Irak saada sionistien ohjastamat sotajoukot valtaamaan maansa, sen toteuttaakseen sionistit järjestivät 911. Nyt sitten ovat hyökkäämässä Iraniin. Niin, mitä viralliset tieteelliset vertaisarvioinnin läpikäyneet materiaalit sanovat siihen. Miten olikaan hyökkäys Irakiin? Mitä nuo materiaalit sanovat tapauksesta JFK? Entä 911?

No, tämä ei sinänsä liity elokuvablogiin. Spielberg on merkittävä ohjaaja: tehnyt loistavat Duel, Jaws ja vaikka Raiders of the Lost Ark. Hän vain on nykyään: sionistien propagandisti.

Ei ihannoiva, vaan vääristelevä. Todelliset rikokset oli haudattu taitavan propagandan taakse. Spielberg tarjoaa vääristeltyä historiankirjoitusta, niin kuin sionistit ylipäätänsä.

Kuten Tuntemattomassakin Kaarna toteaa: ”Oikeus on aina seurannut voittajan miekkaa…” Spielberg myötäilee sotakuvauksissaan trendiä, joissa saksalaisia voi tappaa läjäpäissä ja oman taistelutoverin kaatumista surraan hartaudella. Enemmän angloamerikkalainen, kuin sionistinen?

Mielenkiintoista oli, ettei saksalainen kollegani tiennyt mitään elokuvasta ”Saving Private Ryan” – onkohan ko. leffa pyörinyt Saksassa elokuvateattereissa ollenkaan? Perikato-elokuvasta sen sijaan keskustelimme – siinähän saksalaiset sentään puhuvat reilusti saksaa.

Propagandan tarkoitus on vääristellä totuutta ja selitellä hirmuteoille oikeutus. Omaha Beachia Saving Private Ryanissa tarvitaan, sillä näiden kautta oikeutetaan Japaniin pudotetut ydinpommit (oikein kaksin kappalein, kato, kun testataan niin vertailukohtaa pitää olla). Japaniahan ei voinut vallata, sillä siitähän olisi seurannut ”toinen omahabeach”. Omaha Beach tapahtui oikeasti, mutta miksiköhän Hollywood ei tuo esiin erilaisia tulkintoja syistä tämän takana? Tai vaikka Pearl Harbourista? Miten olisi näkemys, että jenkit ajoivat Japanin sotaan?Propagandaelokuva täytyy tehdä hyvin, sillä muuten se ei mene läpi. Kaikkihan muistaa Michael Bayn Pearl Harbourin? Eihän tuolle elokuvalle voi kuin nauraa.

Sam Peckinpahin Cross of Iron kuvaa natsitkin ihmisinä, kuten myös sodan järjettömyyttä. Tämä elokuva ei ihannoi sotaa.

No, sillä välillä kun täällä keskustellaan, sionistit ohjastavat jenkkejä uusiin hirmutekoihin ja taas tarvitaan Spielbergiä…