Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Spede Pasanen ja nöyryys

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 31.7.2013 05:01

Pertti ”Spede” Pasanen oli värikäs hahmo, jolla ei ollut tapana vähätellä tekojaan. Kaikki meni tietysti huumorin piikkiin. Yksi suosikkejani oli Pasasen toteamus toimittajalla (tekemättä jääneen) 1980-luvun Seitsemän veljestä -filmatisoinnin tiimoilta. ”Kaikki mitä minä teen on taidetta”, Pasanen kuittasi tylysti kyselyt siitä, tuleeko elokuvasta kyllin kylttyrelli.

Mutta tämä on kyllä kaiken huippu.

(Uunoksikin huonon) Tupla-Uunon ennakkotrailerissa Pasanen puhuu suoraan katsojalle.

Hän kehuu Vesa-Matti Loiria niin taitavaksi näyttelijäksi, että hän muuttaa paskan kullaksi. (Tämä lienee piikki arvosteiijoita kohtaan – Uunot aina haukuttiin, mutta Spede nauroi koko matkan pankkiin.)

Tsoukin punchline on kuitenkin koko muun suomalaisen elokuvaväen poikkeuksellisen röyhkeä pilkka Loirin alkemismiin viitaten:

”Se on hieno juttu, kun muut kotimaiset elokuvantekijät puolestaan muuttavat kullan paskaksi.”

Sillä lailla vuonna 1988, ehe ehe.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Speden ja kriitikoiden välinen biiffi tiedetään. Mutta oliko Pasasen ja muiden 80-luvun kotimaisten elokuvantekijöiden välillä jotain katkeruutta, kun sitäkin pitää purkaa tuossa? Vai oliko tuossa vaan halpamaista laskelmointia suomalaisten elokuvakatsojien oletettujen mieltymysten kustannuksella?

”halpamaista laskelmointia”…

TuomasH ottaa nyt kyllä asian vähän liian vakavasti.

Kaupallisena elokuvantekijänä myös Spede otti nämä asiat todella vakavasti.
Tuossa trailerissa esitetty leppoisa ”ehe ehe” -huumori oli osa Speden julkista brändiä, mutta jos tarkoituksena oli tehdä viihteellä rahaa, niin kaikki keinot olivat sallittuja verta ja hikeä säästämässä, koska Spedeä ei päästetty kuppaamaan golf-rahojaan säätiöltä (ennen häpeällistä Naisen logiikka -vedätystä). Ja yksi tärkeimmistä keinoista, mitä Spede käytti oli eksploitatiivinen vetoaminen kansan alhaisimpiin tuntoihin, mitä tulee herravihaan ja sivistykseen. Trailerin perussanoma on, että minun elokuvat ovat paskaa ja niin ovat kaikki muutkin suomalaiset, mutta tätä te tulette katsomaan, koska Turhapuro.

Youtubessa kommentti: ”PARAS TRAILERI IKINÄ.”

Samaa mieltä.

TuomasH:n tuohtumus Spedeä kohtaan tuli selväksi. Hänen raivonsa kyllä on varsin absurdia, varsinkin siinä kun hän fantasioi sillä, miten Spede olisi voinut päästä ”kuppaamaan säätiöltä” rahaa golfiin.

Ei se Spede ihan turha mies ollut, kun onnistuu herättämään tuollaista tuohtumusta vuosikausia kuolemansa jälkeenkin.

Jos Spedestä tehdään koskaan elokuva, tuosta TuomasH:n tekstipätkästä saa sellaisenaan rungon mainiolle sivuhenkilölle; elokuvasäätiön poliittisesti nimitetty pomonilkki joka purkaa raivoaan siitä, että Spede kehtaa lähettää hakemuksensa vaikka kaikki edellisetkin on revitty suoraan roskikseen. Ympäristönä tietysti kälyinen harmaasävyinen 70-luvun kokoushuone.

Mitä muuten tarkoittaa ”eksploitatiivisyys” Speden yhteydessä? Onko sillä mitään muuta merkitystä kuin osoittaa kirjoittajan perehtyneisyys muinaisiin marxilaisiin teorioihin?

Spede teki loistavaa sketsiviihdettä. Näinhän tekivät myös Monthy Pythonit. Speden elokuvat eivät olleet draamallisia kokonaisuuksia, mutta sketsit täyttä totta; eivät keksittyjä: kuten naisen logiikka (varsin mieto heh), Nasse-setä (tarkempi), Jean Pierre Kusela (täysi kymppi).

Speden muistolle, teki todella hienoa työtä. Sai paskan muuttumaan kullaksi, toisin kuin kulttuurimarxsistit – Speden sanoilla – kullan paskaksi.

Tässä paskassa nyt piehtaroidaan. Nauttikaamme.

Koska IJL ei osannut antaa yhtään aiheeseen liittyvää älyllistä tai loogista vasta-argumenttia, hän joutui vetämään keskustelun henkilökohtaisuuksiin. Eli vetämään riman alta, kuten Spedekin. Kuvaavaa.

Näitä luetaan juuri nyt