Son of Saul, keskitysleirin kauhut ja digitaalinen kuolema

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tänään sai Suomen ensi-iltansa Oscar-voittaja Son of Saul. Se on erittäin voimas elokuva vuorokaudesta keskitysleirillä ja yhden miehen kokemusmaailmasta elämän ja kuoleman tai enemmänkin järjen ja pimeyden rajalla.

Ranskassa tämä László Nemesin elokuva on saanut filosofejakin julkaisemaan esseitä, jotka käsittelevat elokuvantekijän esteettisiä valintoja ja niiden vaikutusta. Holokaustidokumentti Shoahin ohjaaja Claude Lanzmann on kehunut Son of Saulia. (Lanzmann on todennut Schindlerin listan olevan yksiselitteisesti valheellinen elokuva.)

Son of Saul on kuvattu niin, että näemme yleensä vain päähenkilö Saulin ja asiat aivan hänen lähellään. Kuvan reunat on sumeat. Vähänkin taaempana oleva on aina epätarkkaa. Kun katsojan silmille aukeneva näkymä kaventuu, mielikuvitus laukkaa.

Haastattelin Nemesiä Cannesin elokuvajuhlilla. Juttu on uusimmassa Suomen Kuvalehdessä ja saapuu verkkosivuille erikseen, mutta yksi detalji kaipasi erillistä blogikäsittelyä.