Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Smurffit ja supersankarit: kun itse elokuva on markkinointitivolin nurkassa

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 5.9.2013 09:48

Pari vuotta sitten valmistui Smurffit, jossa animaatiosmurffit smurffailivat näyttelijöiden kanssa muun muassa Pariisissa. Elokuva oli kökkö. Sen bisnesarvo ei silti jäänyt sinänsä mojoviin puolen miljardin euron lipputuloihin. Siniset hönöt ovat oivallisia apureita markkinointisynergiaan. Kuinka oivallisia? No niin paljon, että kakkososan budjetti on paljon vähemmän kuin sen julkistettujen markkinointiyhteistyödiilien arvo.

Varietyn uutinen kesäkuulta antaa numeroita märehdittäväksi.

Ensimmäisen Smurffit-elokuvan yhteistyökumppanit heittivät peliin 50 miljoonaa dollaria.

Leffasta tuli kansainvälinen menestys. Toisen Smurffi-elokuvan yhteistyökumppanit McDonaldsista leluvalmistajiin ja pelifirmoihin ovat mukana jo 150 miljoonalla dollarilla.

Itse elokuvan tekeminen maksoi (Wikipedian mukaan) 105 miljoonaa dollaria.

Mitään poikkeuksellista ei siinä ole, että markkinointiin pistetään suurilla markkina-alueilla enemmän rahaa kuin itse elokuvaan: pian Suomessa ensi-iltaan tulevan, aikuisemmalle yleisölle suunnatun The Butler -draamankin levitysyhtiö sitoutui The Hollywood Reporter -lehden mukaan Yhdysvalloissa 30 miljoonan markkinointibudjettiin siinä vaiheessa, kun itse elokuvan budjetti oli 25 miljoonaa dollaria.

Lue myös

Hämähäkkimiehen kummisetä Avi Arad: Supersankareista tuli tarpeellisia syyskuun 11. päivän jälkeen

Smurffien kaltaisissa tapauksissa itse elokuva ei kuitenkaan ole enää päätuote, vaan ikään kuin erilaisia sirkushuveja sisältävää bisnestelttaa kannatteleva keppi.

Kovimpia monialabisnesvaltteja ovat nykyään supersankariseikkailut. Ei ole sattumaa, että Marvel-sarjakuvakustantamon elokuvaihmeen arkkitehti Avi Arad tuli lelualalta. ”Jos elokuva menestyy vain kohtalaisesti, kuten Hulk, saattaa kyseessä silti olla erittäin suuri menestys, jos lelut ja lisensointi lasketaan mukaan”, Arad kertoi haastattelussani viime vuonna.

Sitten jostain Smurffeista pitäisi vielä kirjoittaa arvosteluja olematta läpeensä kyyninen. Moni näitä elokuva-Smurffeja katsoo, rahasummista päätellen. Rakastaako niitä kukaan? Kakkonen tulee ensi-iltaan huomenna. Kolmas Smurffit valmistuu kesällä 2015, ja markkinointiyhteistyöhön irtoaa takuulla entistäkin muikeampia summia.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Lue myös

Hämähäkkimiehen kummisetä Avi Arad: Supersankareista tuli tarpeellisia syyskuun 11. päivän jälkeen