Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

The Sacrament: nuorekas superbrändi Vice Media ja tuotesijoittelun uudet luonteet

Blogit Kuvien takaa 29.10.2014 20:05
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Tuotesijoittelussa ollaan totuttu logojen ja brändien melko varovaiseen vilahteluun elokuvissa. Mutta mitä sitä peittelemään: koko juoni voidaan kiinnittää brändiin.

Ti Westin ohjaama The Sacrament jäänee historiaan tavasta, jolla eräänlainen tuotesijoittelu on elokuvan selkäranka. Brändi on Vice-mediakonserni. Kaksi keskushenkilöä ovat Vicen toimittajia tekemässä videorepparia Vicelle.

Juju on ohjaajan mukaan kuitenkin siinä, että Vice toi elokuvaan uskottavuutta, ei siinä, että mediatalo olisi rahoittanut The Sacramentia jotenkin merkittävästi. Lopulta tämä selitys on varsin uskottava. Vice on megabrändi.

Itse elokuva on vaivattoman viihdyttävä ja tarkemmin mietittynä mauttoman yksityiskohtainen rekonstruktio Kansan temppelin viimeisistä päivistä joukko(itse)murhineen. Tapahtumat on vain siirretty nykyaikaan, ja "Jim Jones" on nyt nimeltään vain Isä. Roolissa nähtävä Gene Jones on sattumoisin ällistyttävän paljon Martti Ahtisaaren näköinen.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu