Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Roviosta maailman nopeimmin kasvava brändi – mutta kiinnostaako Angry Birds-elokuva ketään?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 14.9.2011 09:46

Suomalainen Angry Birds on kiistatta hurja ilmiö. Kännykkäpelillä on rutkasti yli sata miljoona käyttäjää, ja se leviää yhä nopeasti.

Menestystarina on kuin sadusta. Rovio Mobile -firma on niin kovassa nousussa, että se on nyt julistautunut globaalisti kaikkien aikojen nopeimmin kasvaneeksi kuluttajabrändiksi.

Päämaja Otaniemessä kuulemma valtaa yhä uusia tiloja toimistotalossa ja naapurifirmojen työntekijöitä kalastellaan paisuvaan organisaatioon. Mammonaa on niin, että sitä varmaan pursuaa rintataskuistakin.

Haluaisin kuitenkin tietää, mitä seuraavaksi. Roviolla on yksi huima tuote, Angry Birds.

Onko se rahasampo enää vuoden tai parin kuluttua? Harvat pelit ovat pitkäikäisiä.

Entä puheet tavanomaisten oheistuotteiden rinnalle kasvavista Angry Birds -franchisen projekteista, joista kummallisin on kymmenien, ellei jopa sadan miljoonan euron Angry Birds -elokuva – miten siihen pitäisi suhtautua?

Suomen elokuvasäätiö myönsi toukokuussa animaatioelokuvan kehittelyyn 50 000 euroa tukea, mikä varmaan tällaisen mittakaavan hankkeessa on suunnilleen parin palaverin catering-lasku.

Juu, mobiilipeli on riippuvuutta aiheuttava ja menestyksensä ansainnut. Linnut ja possut ovat kuumaa hottia kännykän näytöllä. Silti: ketä kiinnostaa Angry Birdsien tiirailu valkokankaalta?

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

No mutta, ketäpä olisi uskonut kiinnostavan 80-luvun hittileluihin pohjaavan elokuvasarjan (Transformers) tai Disney Worldin vuoristorata-ajelusta innoituksensa saaneen merirosvoelokuvan (Pirates Of The Caribbean)?

Pianhan se tulee ensi-iltaan myös Battleship, jolla taisi olla yli 200 miljoonan taalan budjetti. Taustatarinana ei mitään muuta kuin vanha Laivanupotus-peli.

Ei Angry Birds tässä seurassa varsinaisesti kalpene.

Luulen että toimittajan tavanomaiset elokuvapiirit eivät ole varsinaisesti kohderyhmää. Kuten Niku kirjoitti, luultavasti elokuva on siitäkin huolimatta (tai siitäkin johtuen) kaupallinen menestys.

^ Saatika sitten remakejen ja jatko-osion kyllästämässä nyky-Hollywoodissa.

Olen kyllä jakanut Kinnusen skeptismin (oikeastaan koko ilmiöön pehmoleluineen, varvassandaaleineen ja penaaleineen) heti elokuvauutisen julki tultua, mutta kuten todettu, tehdäänhän monimiljoona-elokuvia laihemminkin aineksin: tuo Battleship on aika hyvä esimerkki, ja vaikuttaa oikein kunnon perinteiseltä kalkkunalta.

Minusta on myös hassua, kuinka markkinointimies-Vesterbacka on nostettu TIMEa myöten Angry Birdsin (ja Rovion) keulakuvaksi…

Hieman koko touhussa haiskahtaa yhden lehmän lypsäminen / taotaan kun rauta on kuumaa -touhu, mutta mikäs siinä – ehkä ne tekevät siitä elokuvasta jonkinlaisen Ice Age -tyyppisen seikkailun.

Pirates of the Caribbean -taustasta en tiennyt ennen elokuvan näkemistä muuta kuin sen faktan, että se perustui huvipuistoajeluun. Ok, ensimmäinen elokuva oli kuitenkin nasta seikkailu.

Laajaan ja tavallaan idealtaan jännään lelusarjaan vapaasti pohjautuneesta Transformers-elokuvasta pidin jonkin verran, olihan se kyllin kreisiä Michael Bay-mässäilyä.

Mutta Angry Birds: lähtökohtina elokuvalle ovat linnut ja possut, ja mobiilipelin ulkopuolella koko brändi perustuu nimenomaan näiden kahden elementin ulkomuotoon: hassu lintu, hassu possu. Täh, miten näistä kahdesta olennosta leffa? Mieleen tulee tasaisin väliajoin huhuttu (jo 1990-luvun alussa) Tetris -elokuva, jota ei koskaan onneksi tehty.

En näe tässä mitään outoa.. No, noi Monipoli- ja Battleship -leffat oli ihme uutinen aikoinaan. Mutta leluista on tehty leffoja jo kauan, ja peli//tv/sarjis -hahmoista leluja. Marioista ja Soniceista tehtiin piirrettyjä, muroja yms (Mario-leffa oli kyllä floppi). Tom & Jerry -leffaankin piti saada paljon täytettä (tuokin leffa haukuttiin).

Mutta js eivät studiot saa aikaan sotivista linnuista ja sioista leffaa (tai tv-sarjaa) niin sitten on jokin pielessä.

Kyllä tuossa on hyvät pohjat tehdä Merry Melodies -tyylistä toimintahuumoria.

Simppelit perushahmot ja klassinen oikeustaistelutarina pelimaailmojen satunnaislogiikalla höystettynä.

Pitkän leffan ohessa tai jälkeen syntyvät pelikenttiä promoavat lyhytelokuvat ovat oiva kenttä kaikenlaiselle genreleikittelylle.

Peukut pystyssä täällä. Ja vaikka leffatyöt tehtäisiin vaikka missä niin on raikasta että animaatioviennin perustana on muuta kuin joulu tai Lappi.

Jos elokuva ei vuodessa synny, se on sen tuho. Kahden vuoden kuluttua Angry Birdsejä ei muista KUKAAN.

Kyllähän ne muistetaan, meininki ei vaan ole ehkä yhtä suuri. En kylläkään ole kiinnostunut koko leffa-projektista kovinkaan, koska kyseessä on ylipäätänsä indie-peli.

No jaa, eiköhän siitä huima seikkailu tule, kun söpöt ilkimys-possut ovat varastaneet lintujen munat ja nämä lähtee sitten porukalla vastaiskuun. Oman jälkikasvun touhuja seuraillessa olen huomannut, että hahmot kyllä vetoaa pikkuväkeen. Niistä on suhteellisen helppo lähteä rakentamaan persoonoita ja muuta mukavaa. Tarinassa on aineksia, toivottavasti toteutus kanssa sitten toimii.

Angry Birds liitää jo niin korkeala ja kauas, ettei ole varmaan suuri ongelma mitä ensimmäisen animaation kanssa käy. Angry Birds on jo Kiinassa, menossa ehkä Pörssiiin, lähentelee Nokian tuloja ja erilaisia uusia pelejä ja muita tuotteita syntyy sekä tukea muille uusille yrityksille. Suosia ei välttämättä ole ikuista, mutta ollan iloisia kun suomalaistaustainen firma etenee vauhdilla maailmalle näinä talouden haasteellisina aikoina ;-)

Blogisti ei ilmeisesti omista älypuhelinta, jolla voisi pelata Angry Birdsia, tai ainakaan ole viitsinyt ladata sitä puhelimelleen…

Näitä luetaan juuri nyt