Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Roger Ebert nosti Rare Exportsin vuoden parhaiden taide-elokuvien joukkoon

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 28.2.2011 12:47

Yhdysvaltojen tunnetuin kriitikko Roger Ebert valitsi viime vuoden parhaat ”taide-elokuvat” reilu viikko sitten. Nätisti Profeetan ja Somewheren välissä on Rare Exports.

Lista on Ebertin blogissa. (Aiemminhän hän kirjoitti elokuvasta jo vuolaasti kehuvan arvostelun.)

Taide-elokuvakäsite tuottaa harmaita hiuksia Ebertillekin: ”This is the last of my lists of the best films of 2010, and the hardest to name. Call it the Best Art Films. I can’t precisely define an Art Film, but I knew I was seeing one when I saw these.”

Mutta asiaan: Ebert toistaa arvostelunsa kehuja, joten toistetaan tässäkin.

”..this is a fine film. An original, daring, carefully crafted film, that never for one instant winks at us that it’s a parody. In its tone, acting, location work, music and inexorably mounting suspense, this is an exemplary horror film, apart from the detail that they’re not usually subtitled A Christmas Tale and tell about wild Santas.”

Vielä kerran onnea Jalmari Helanderille.

Ebertin blogimerkintää seuranneissa lukijakommenteissa kuitenkin sivutaan Rarea puolesta ja vastaan vain pari kertaa. Aika harva sitä USA:ssa lopulta näki. Mutta dvd- ja vod-levityksessähän tällaiset huomiota herättäneet genrekokeilut viimeistään palkitaan.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Eikä Ebert ole nähnyt persujen vaaliohjelmaa, jossa kielletään tällaiset uustaiteellisuudet.

Kiuru: todella. Jos persut voittaa, loppuu moiset jenkkikriitikkojen ylistyksiin päätyvät elokuvat Suomesta. Sitten tulee vaan Koivusalon suurmiespönöttelyä ja se Harlin-Selinin Mannerheim.

enya, ja nekin tulee kännykkäkameralla kuvattuina versioina, koska jos elokuvan julkinen tuki jonain päivänä onnistuttaisiin pistettämään poikki, tässä maasta loppuisi leffatuotanto käytännössä kokonaan. Suomesta ei saa lintukotoa persutekniikalla, mutta Vähä-Siperian kyllä saa, keskilämpötilakin on valmiiksi sopiva. Montako vähäsiperialaista leffaa muuten olette viimeaikoina katselleet?

Tämä listaus kertoo enemmän Roger ”annan kaikille elokuville vähintään neljä tähteä” Ebertistä kuin korkeintaan puoleenväliin asti toimineesta Rare Exportsista.

Ebertin listalla ollut Somewhere oli minusta tyhjää täynnä. Alkaa Sofia Coppolat minulle riittää.

Rare Exports toimi pienine puutteineen huomattavasti paremmin – vaikken sille taide-elokuvan leimaa lätkäisisikään.

Mahtavaa, että Roger Ebert näkee sen, mitä aika harva suomalainen kriitikko tuntui tajuavan. Rare Exports on todella monitasoinen parodia seikkailuelokuvista, kauhuelokuvista, lastenelokuvista, jouluelokuvista – ja varmaan jostain muustakin lajityypistä. Todellinen taide-elokuva, vaikka moni sitä ei tällaiseksi halua kelpuuttaa. Ilmeisesti, koska Rare Exports sattuu olemaan hemmetin viihdyttävä elokuva.

Rare Exportissa oli toki omat ongelmansa, mutta kyllä sen parissa silti viihtyi. Se oli todella tyylikäs ottaen huomioon miten pienellä budjetilla se tehtiin, vaikka joissakin kohdissa rajoitukset näkyivät hieman. Moni muu suomalainen elokuva ottaa nykyään itsensä liian vakavasti, tekemisen meininki puuttuu.

Rare sisältää mukavasti sekä kauhu-, seikkailu-, perheleffa- ja jouluelokuva-aineksia.
Tuntuisi yllättävältä, etteivät suomalaiset elokuvakirjoittajat olisi tätä ilmiselvyyttä huomanneet.
Elokuvassahan on Spielbergin henki.

Kyseessä on hyvä viihde-elokuva. Taide-elokuvaksi sen kutsuminen tuntuisi oudolta. Elokuvataiteen piiriin se tietysti kuuluu, mutta ”taide-elokuva” mielletään kyllä aivan muuksi kuin Raren kaltaiseksi, helposti lähestyttäväksi, hauskaksi ja eri genrejä oivaltavasti hyödyntäväksi elokuvaksi.

Ei Laulavia sadepisaroitakaan sijoiteta taide-elokuvan kategoriaan, vaikka se ehdottomasti taidetta onkin.

Ebertin art film –soppivalintaan vaikuttanee yksinkertaisesti se, että kyseessä on amerikkalaisille foreign film ja suomenkielinen (osin).