Rare Exports ja kansainvälisen markkinoinnin ihmeet
Ensi viikolla se tulee ensi-iltaan, Suomen elokuvateollisuuden erikoinen vientivaltti: Jalmari Helanderin ohjaama Rare Exports. Eikä vain meillä, vaan myös Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, muusta Skandinaviasta puhumattakaan.
Helanderin vinksahtanutta jouluelokuvaa markkinoidaan eri puolilla maailmaa eri tavoin. Trailereitakin on jo monta, tässä näytteeksi ensimmäisenä valmistunut suomalainen.
Luovinta meininki ovat USA:ssa, jossa elokuvan levittää Oscilloscope-niminen pieni, mutta reippaasti kasvava yhtiö. Se on astetta kovempaa sarjaa kuin vaikkapa Olive, joka sai Pappi Jaakobin pariin teatteriin. Oscilloscopen aiempia elokuvia ovat muun muassa Oscar-ehdokkuuksiakin saanut The Messenger ja ensi keväänä Suomen teattereihin saapuva The Howl. Firma levitti USA:ssa myös Banksy-dokkarin Exit Through the Gift Shop, joka nousi Oscar-shortlistille.
Oscilloscopen pomo on muuten Beastie Boys -yhtyeestä tuttu Adam Yauch eli MCA.
Amerikkalaisten juliste on aivan hillitön, ja siinä voi aistia BB-hengen. Taiteilijahan lienee sama kuin joissain Beastie-levynkansissa? En muista missä.
Mutta säväyttävintä on tämä kreisi ja sähäkkä uusi traileri. Se on ”red band” eli R-rated, toisin sanoen lapsilta kielletty. Tosin tuohon meikäläistä K-15-ikärajaa vastaavaan luokitukseen pääsee siellä pelkällä kiroilulla. Puritaanisia nuo amerikkalaiset.
Tykkään tuosta enemmän kuin täyteen ahdetusta brittitrailerista. Mutta ehkä tuo britti on kuitenkin bisneskulmasta vetävämpi, vaikka paljastaa aivan liikaa.