Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Public Enemies, tarinoita väkivallasta ja lamasta

Blogit Kuvien takaa 21.7.2009 10:44
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Eilen (USA:n aikaa) tuli kuluneeksi 40 vuotta Apollo 11:n laskeutumisesta kuuhun. Huomennakin on merkkipäivä: John Dillingerin kuolemasta poliisien luoteihin Chicagossa on täsmälleen 75 vuotta.

Michael Mannin uusi Public Enemies on elokuva Dillingeristä ja häntä jahtaavasta FBI:n Melvin Purvisista.

Dillingeriä näyttelee Johnny Depp. Hän tekee suurenmoista työtä. Mannin pelkistävä henkilöohjaus ja Deppin upottavan vahva läsnäolo sopivat yhteen täydellisesti – tämä saattaa olla Deppin toistaiseksi paras rooli.

Public Enemies Johnny Depp

Elokuva ei kalpene perusasetelmaltaan kovasti samankaltaisen, Mannin parhaana usein pidetyn De NiroPacino -kaksinpelin Heat – ajojahti rinnalla, vaikka tympeäluonteisten maskuliinisten voimankäyttäjien rooleihin pahasti jumiutuneen (Batman, John Connor..) Christian Balen yksiulotteinen Purvis on selvästi sivuhenkilö verrattuna Pacinon vahvaan poliisiin.

Teemoiltaan Public Enemies on ihan muuta kuin Heat. Olennaista on sijoittuminen 1930-luvulle, USA:n suureen lamakauteen. (Ajankuva on luotu pieteetillä. Kun ryhdyin kiinnittämään huomiota katulavasteiden kokoon, alkoi pökerryttää: en tiedä ovatko kyseessä sittenkin CGI-tehosteet, joita Mann ei aiemmin ole käyttänyt, mutta miten ihmeessä on mahdollista tehdä näin suuria ja näyttäviä kuvia menneestä aikakaudesta loistossaan ja kurjuudessaan?)

Dillinger on showmies, joka kiinni jäädessään antaa lehdille veijarimaisia pikahaastatteluja ja käy syömässä huippuravintoloissa pelkäämättä virkavaltaa. Elokuvan nimi tarkoittaa tietenkin ”yhteiskunnan vihollisia”, mutta olennaista on se, että Dillingerin naama on tunnettu. Hän on myös ”public”, julkinen, ja ottaa siitä kaiken irti.

Public Enemies on kuluvan vuoden amerikkalaiselokuvista ensimmäinen, joka teki heti suuren vaikutuksen ja jonka haluaa nähdä mahdollisimman pian uudelleen. Mann on amerikkalaisen elokuvan suuria yhä laatutyötä tekeviä auteureja Scorsesen, Tarantinon ja Allenin rinnalla – onko edes muita?

Jännittävää, että itsekin alkuujaan chicagolaisen Mannin pitkään kaavailema elokuva Dillingeristä – pankkeja näyttävästi ryöstävästä sankariroistosta – valmistui juuri sopivasti pankkikriisin jälkimaininkeihin.

Public Enemiesin Suomen ensi-ilta on 14.8.