Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Postia pappi Jaakobille saa New Yorkin ensi-iltansa – tässä arvioita

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 8.10.2010 10:21

Klaus Härön suosittu, anteeksiannon sanomaa poikkeuksellisen paksusta rautalangasta vääntävä ja silti pehmoinen moraalitarina pääsi elokuvateattereihin Yhdysvalloissa. No, yhteen saliin New Yorkissa, mutta kuitenkin.

Palaute on hyvää.

Usein sangen vaativa Village Voice tykkää: ”mukaansatempaava henkilötutkielma yksinäisyydestä, lunastuksesta ja uskon voimasta.”

New York Magazinessa on ilmestynyt miniarvio, joka on tai ei ole itsensä David Edelsteinin käsialaa. Hän nostaa elokuvan ”critic’s pick”-luokkaan: ”onneksi suomalaisohjaaja pitää asiat yksinkertaisina, ytimekkäinä ja sadun kaltaisina.”

Slant antaa kohtuulliset kaksi ja puoli tähteä neljästä: ”vaikea vastustaa näyttelijöiden tunteiden voimaa.”

Maailman tärkein sanomalehtikin on noteerannut suomalaiselokuvan.

New York Times suosittelee Pappi Jaakobia eläkeläisille, jotka haluavat täyttää 74 minuuttia varhaisen aamiaisen ja bingon välistä.

Vain yksi on vastaan ja sitäkin tiukemmin.

”Parempi palauttaa lähettäjälle”, arvioi Time Out New York: tarina on ”törkeän falski”.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Pointsit Time Outille, en voi käsittää miten tämä elokuva on saanut niin paljon hyviä arvosteluja.

Jenkeissä nyt ylisanat kuuluvat asiaan aivan eri tavalla kuin pidättyväisesä Suomessa, ei kannata valtavasti innostua sen enempää kiitoksen sanoista kuin haukuistakaan. Puhutaan mitä puhutaan, pääasia että puhutaan!
Se nyt kyllä on varmaa että pienimuotoinen ja naivistinen ihmissuhdefilkka kuten tuo on taatusti pienien piirien indie-kamaa USAssa. Ei lipputuloilla juhlita, mutta ehkäpä joku sai jotakin nimeä…

”Jenkeissä nyt ylisanat kuuluvat asiaan aivan eri tavalla kuin pidättyväisesä Suomessa, ei kannata valtavasti innostua sen enempää kiitoksen sanoista kuin haukuistakaan. Puhutaan mitä puhutaan, pääasia että puhutaan!”

Jotenkin arvelen, että New York Timesin elokuvakritiikko on tarkkanäköisempi kuin yksikään aktiivinen suomalainen elokuvajournalisti.

Jo ihan sen vuoksi, että New York Times edustaa lehdistön eliittiä.