Porvariston hillitty charmi: Östlund, Lanthimos ja Haneke kilpailevat Cannesissa itseruoskinnassa
Onko henkinen puutostilamme näin paha?
Onko henkinen puutostilamme näin paha?
Cannesin kilpasarjan kiinnostavimmista elokuvista (ainakin) kolmea yhdistää sama kulttuurinen miljöö ja lähestymistapa. Ruben Östlundin The Square, Yorgos Lanthimosin The Killing of a Sacred Deer ja Michael Haneken Happy End ovat kaikki eurooppalaisohjaajien satiireja tai komedioita hyväosaisten elämästä, ongelmista ja etenkin itsepetoksesta.
Kreikkalaisen Lanthimosin elokuva tapahtuu Yhdysvalloissa, mutta tarkalla paikalla ei ole siinä niin väliä. Itävaltalaisen Haneken tarina kuitenkin liittyy selkeästi Keski-Eurooppaan ja sen eliittiin, kun ruotsalainen Östlund taas kuvaa polittisesti korrekteja ja humanistisista periaatteistaan ylpeitä ruotsalaisia.
Kritiikin jyrkkyysaste vaihtelee. Östlundin The Square on edelleen paras näkemistäni kilpasarjan elokuvista. Se on myös tästä kolmikosta vähiten ilkeä.
The Square jatkaa ohjaaja-käsikirjoittajan edellisen elokuvan Turistin teemojen käsittelyä. Päähenkilö on ylempään keskiluokkaan kuuluva suittu ruotsalainen mies, tällä kertaa taidemuseon johtaja Christian (Claes Bang). Hän tekee pieneltä tuntuvia ratkaisuja, jotka vievät hänet aina syvempään kuoppaan. Tyylilajina on piinaava satiiri ilman punchlineja.