Piraattipalvelu, jota kutsutaan Netflixin kaatajaksi

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Popcorn Timestä kirjoittaminenkin on kiusallista. Se on uudehko piraattipalvelu, jota on todella helppo käyttää. Kun siitä ylipäänsä kertoo, saattaa houkutella lukijoita piraateiksi.

Netflix on tammikuussa todennut Popcorn Timen suosion Hollannissa suureksi uhaksi liiketoiminnalleen.

Kauppalehti kysyi otsikossaan, onko se peräti Netflixin tuho.

Ei ole, siitä olen varma. Jos laillisten palvelujen käyttöliittymät ovat hyvät ja hinnat kohdallaan, piratismin pariin ajaa vain suurempi valikoima. Sitä paitsi Popcorn Time on tosiaan laiton, ja sen käyttäminen on ”omalla vastuulla”, sivustollakin todetaan. Saksassa käyttäjiä on jo sakotettu. Suomessa tällainen piraattistriimaus on lainsäädännöllisesti harmaalla alueella, ehkä ennakkotapausta vailla.

Popcorn Timen striimaus on toteutettu niin nätisti, että eräät digialan tuttavanikin ovat ainakin halunneet kuvitella sen olevan ehkä laillinen tai ainakin ”jotain sinne päin”. Luulisin, että hälytyskellot kyllä soivat, mikäli Hollywoodin uutuuselokuvaa voi katsoa kotona ilmaiseksi silloin, kun se vielä pyörii myös elokuvateattereissa.

Popcorn Timen tekijät ovat luistaneet vastuusta: he ovat vain rakentaneet tämän torrenttiviidakkoa raivaavan, helposti käytettävän mallin ja antaneet sen pois, muiden jatkokehiteltäväksi. Rahaa Popcorn Time ei siis suoraan tee, toisin kuin Pirate Bay, joka keräsi hyvät tulot mainoksista. Silti palvelu rikkoo räikeästi tekijänoikeuksia.

Se on Popcorn Timen keskeisin funktio: helppo tekijänoikeusrikkomus tai jopa -rikos.

Kari A. Hintikka kirjoitti Suomen Kuvalehden blogissaan, että kyseessä on piratismin evoluutioloikka – ja siinä on hyviäkin puolia. Uudenlainen malli ruoskii alan vakiintuneita toimijoita kehittämään omaa bisnestään. Hän vertaa Popcorn Timeä taksipalvelu Uberiin, mutta muistaa mainita, että Uber siirtää mahdolliset lakiongelmat mikroyrittäjien huoleksi.

Yhtä asiaa Hintikka ei mainitse. Jos Popcorn Timestä tulisi todella suosittu, merkittävät rahat ovat sisältöalalta eli elokuvien ja sarjojen tekijöiltä pois. Vaikka elokuvabisneksessä kovaäänisimmin piratismista valittavat suuret toimijat, kuuluvat kärsijöiden joukkoon yhtä lailla ne pienemmätkin tekijät. ”Disruptiivinen” malli voi osaltaan kehittää palveluja, mutta se voi myös viedä luovan alan tekijöiltä leivän pöydästä.

Sisältöjen varastamista helpottavaa palvelua ei voi sikäli verrata vaikkapa avoimeen lähdekoodiin.