Paul Thomas Andersonin uusi elokuva vihdoinkin valmistumassa: kertooko The Master skientologian perustamisesta?

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Cannesin festivaalin kilpasarja julkistettiin eilen. Joukosta puuttui yksi odotettu elokuva: Paul Thomas Andersonin salaperäinen The Master. Magnolian ja There Will Be Bloodin ohjaajan uutuus sijoittuu 1950-luvulle, ja sen on kuvailtu olevan Andersonin tulkinta siitä, kuinka tieteiskirjailija L. Ron Hubbard perusti skientologian.

There Will Be Bloodista on kohta jo viisi vuotta. Anderson ei ole ennenkään kiirehtinyt. Esikoinen Hard Eight valmistui 1996, läpimurtoelokuva Boogie Nights vuotta myöhemmin ja kiitetty Magnolia 1999. Tuolloin ohjaaja oli vasta 29-vuotias. Sen jälkeen tahti on ollut rauhallinen.

Viime vuosikymmenellä Anderson ohjasi vain Punch Drunk Loven ja There Will Be Bloodin, jota moni tuttuni pitää mestariteoksena ja instant-klassikkona. On se kieltämättä poikkeuksellisen voimakas elokuva viime vuosien tarjonnassa, etenkin amerikkalaisista.

The Masteria on odotettu, ja siitä on puhuttu. Anderson on pysynyt vaiti.

Hän ei antanut haastattelua New York Timesille, jonka toimittaja Michael Cieply tällä viikolla kirjoitti elokuvasta ja siihen liittyvistä spekulaatioista. Se on NYT:n mukaan kuvattu hyvin salamyhkäisesti.

Hollywoodissa on erittäin vaikutusvaltaisia skientologeja, ja aiheesta on ollut vaikea puhua. En tiedä, onko ironista vai mitä, että heistä kuuluisin, Tom Cruise, teki nimenomaan Andersonin Magnoliassa uransa ehkä vaikuttavimman roolin. Ei ihme, ettei The Master ole suurten Hollywood-studioiden tuotanto, vaan independent-elokuva – tosin 30 miljoonan dollarin budjetiltaan sellaiseksi melko kallis.

The Masterissa Philip Seymour Hoffman näyttelee kulttijohtajaa, mestaria.

”A glance through the many photographs of Hubbard in the early ’50s – perched in western wear on a fence in Palm Springs, demonstrating his Electro-psychometer to a prone, high-heeled woman – reveals a telling likeness to Mr. Hoffman, who shares the same soft features, light hair and innate theatricality”, NYT:ssä kerrotaan.

Toimittajalla oli hallussaan yksi The Masterin käsikirjoitusversio. Hän vertaa sen nimetöntä, vain mestariksi kutsuttua keskushenkilöä ja Hubbardia edelleen:

”Both share a love of boats, and a near-paranoid suspicion of the American Medical Association. Hubbard’s followers hope to become ”clear”; the Master’s followers work toward ”optimum.” Psychological exploration by and with either involves ruthless interrogation. Both wrote their ultimate secrets in a book that is said to kill its readers or drive them mad. They are obsessed with motorcycles. Their tantrums are monumental. Each has a wife named Mary Sue.”

Andersonin ja Hoffmanin rinnalla riskejä skientologien vihasta ottavat ainakin muiden pääroolien Joaquin Phoenix ja Amy Adams.

Ehkä elokuva vielä lisätään Cannesin ohjelmistoon, kun sitä täydennetään lähiviikkoina. Sille on jo ilmoitettu Yhdysvaltojen ensi-iltapäivä, lokakuulle.

Muut Cannesiin valitut elokuvat löytyvät vaikkapa tämän linkin takaa.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen