Pappi, lukkari, talonpoika, vakooja - taustaa, tulkintaa ja pohdiskelua
Myönnän auliisti, etten ensimmäisellä katsomiskerralla päässyt aivan perille uuden, taiturimaisen John Le Carré -filmatisoinnin juonen kaikista kiemuroista. Palaset loksahtivat nautittavasti kohdalleen, loppu tuntui terävän loogiselta olematta ilmeinen, mutta en nähnyt koko kuvaa kerralla. Tekijätkin ovat kuvailleet elokuvaansa mosaiikiksi.
Yksi blogien lahja on kirjoittajien mahdollisuus analysoida elokuvaa monipuolisesti heti tuoreeltaan. Aloitetaan elokuvaprofessori David Bordwellista, joka on julkaissut Tomas Alfredsonin taidonnäytteestä jo kaksi hienoa kirjoitusta.
Linkkien takaa paljastuu spoilereita, joten jos et ole elokuvaa nähnyt, eteenpäin lukemisen sijaan tee itsellesi palvelus ja mene katsomaan se. (Tai jos olet paatunut sohvaperuna, tilaa dvd tai blu-ray Iso-Britanniasta – se ilmestyi jo viikkoja sitten.)
A guide for the perplexed -otsikon alla Bordwell (joka julistautuu le Carré -faniksi) vertailee alkuperäistä romaania, vuonna 1979 valmistunutta BBC:n sarjaa (jota en ole nähnyt) ja nyt Suomessa valkokankailla olevaa elokuvaa.
Bordwell kirjoittaa herkullisesti Alfredsonin säästeliäästä kerronasta sekä elokuvan lukuisista viittauksista ja sisäisistä yhteyksistä, joissa harva pysyy täysin kärryillä. Hän rajaa päähenkilön, varjoissa viihtyvän Smileyn – jota on myös nimitetty eräässä arviossa Nosferatuksi – persoonaa tarkkanäköisesti. Kunpa tällaisia elokuvakirjoittajia olisi enemmän.
”It may be that art films have always tended to be self-consciously wrought genre films. L’Avventura: A mystery-melodrama. Blow-Up: A detective story. Drive: the thinking person’s action film. If so, then Tinker Tailor is the smart Bourne movie. Creative novelty needs a familiar base to play off. Movies come from other movies, and originality can take a tradition, even a popular one, as a point of departure for innovation”, Bordwell liittää PLTV:tä perinteisiin.
The Daily Beastissa elokuvan pääosanäyttelijä Gary Oldman ja käsikirjoittaja Peter Straughan kertova viidestä tärkeästä kohtauksesta.
Tekijät avaavat omin sanoin, miksi kohtaukset ovat niin vaikuttavia (ja ne ovat). Myös tekniset yksityiskohdat ovat kiinnostavia: ”It was something ridiculous like a 2,000-millimeter lens. We are on the airfield and they were miles and miles away. The crew looked like ants from where we were standing. The lens crushes all the depth of field. The plane stopped a good hundred meters from where we are standing but it looks like it is going to decapitate us. And Esterhase is all panicked. It worked rather well. I think David (Dencik) forgot his line”, Oldman kertoo.
Mistä tuli mieleeni, että olipa ruotsalaisnäyttelijä Dencik loistava tässäkin.
Bordwell jatkoi le Carré -analyysiaan viime viikolla: Once more tradecraft.
Hän analysoi tarinan epätavallista muotoa pidemmälle ja miettii päähenkilö Smileyn arvoituksellisuutta: ”More broadly, the film’s stinginess about supplying information extends to its protagonist. As I suggested in the first post, Smiley doesn’t just solve mysteries-he is one. What does he want? Oldman’s dry, impassive performance bottles the shrewdness, sternness, and pain that Guinness let leak out in the series. It still seems to me that the film’s Smiley is playing a waiting game; even the Aha! moment near the climax, when he seems to have hit upon something, proves to be obscure.”
Tämä elokuva on harhaanjohtamisen taidetta.
”More than most plot types, I think, a mystery story lures us into analysis. Think of the endless fan probes into Memento, Primer, Donnie Darko, and the like. The secrets in the action, and the roundabout tactics of recounting it, invite us to think about narrative technique more abstractly than we usually do. We’re encouraged to study how we’ve been misled. Analysis is a bit like detective work, but also like academic research. The analyst has a lot in common with Smiley and his patient burrowing into the files.”
Näiden tekstien lukemisen jälkeen olen palanut halusta nähdä Pappi, lukkari, talonpoika, vakoojan kolmannen kerran mahdollisimman pian. Valkokankaalla, jossa tunnelmasta ja yksityiskohdista on miellyttävämpää nauttia.
Linkin takana edellinen blogimerkintäni elokuvasta.