Oscarit menettivät yleisönsä, kun leffabisnes keskittyy jatko-osiin

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Olihan se jymyuutinen: Oscar-gaalaan tulee aivan uusi palkintokategoria ”suosituille elokuville”. Syy on selkeä. Televisioinnin katsojamäärä on laskenut pahasti – pitää tehdä siitä vetävämpi suurelle yleisölle.

Mitä, eikö Oscareita nimenomaan jaeta amerikkalaisen valtavirran hiteille, Hollywoodin laimeimmille teollisuustuotteille, siis suosituimmille leffoille? Ei.

Vielä parikymmentä vuotta sitten keskeiset Oscar-voittajat olivat lähes järjestään myös ykkössarjan menestyksiä. Sitten Hollywoodin bisneskehitys, suuren yleisön maku tai molemmat yhdessä käänsivät suunnan.

Oscareista äänestävät AMPAS-järjestön jäsenet, jotka ovat käytännössä kaikki itse elokuvantekijöitä. Siinä porukassa arvostetaan eri juttuja kuin tämän päivän lippuluukulla.

Viime vuosina keskeiset Oscar-voittajat ovat enää harvoin löytyneet Yhdysvaltojen vuoden 20 katsotuimman elokuvan listalta. Ero on iso, jos parhaan elokuvan Oscar menee leffalle, joka sai yhden kahdeskymmenesosan vuoden menestyneimmän elokuvan katsojista. Esimerkiksi Moonlight oli ensi-iltavuotensa vasta 92. katsotuin elokuva – ja La La Landkin vasta 19. katsotuin.