Onko Mannerheim-elokuva osa eurooppalaista itsetutkiskelun aaltoa?

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Tänään ensi-iltansa saava Baader Meinhof Komplex on osa mielenkiintoista ilmiötä. Monet Yhdysvalloissa uraa luoneet, eurooppalaissyntyiset ohjaajat palaavat kotiin tekemään maansa lähihistoriaa käsitteleviä suurelokuvia.

Baader Meinhof Komplex

Ja tulokset ovat hyviä.
Amerikassa lähinnä televisiosarjojen ja -elokuvien parissa puurtaneen Uli Edelin järkälemäinen, mutta vauhdikas terroristikuvaus Baader Meinhof Komplex on yllättäen parempi kuin saksalaiskriitikot väittivät. Se setvii Punaisen armeijakunnan aikaa rohkeammin kuin aiheesta aiemmin tehdyt näytelmäelokuvat.

Hollantilainen Paul Verhoeven (RoboCop, Basic Instinct, Starship Troopers) teki toissa vuonna ällistyttävän komean Black Bookin, joka avasi historiallisia haavoja mutta nousi kotimaassaan myös huikeaksi kassamenestykseksi. Tämä Suomessa valitettavasti vain elokuvafestivaaleilla ja dvd-levityksessä nähty miehitysaikaan sijoittuva jännityselokuva on parempi kuin kaikki suomalaiset sotaelokuvat yhteensä.

Toivotaan, että myös Renny Harlin ylittää itsensä Mannerheimilla.

Kaikki Kuvien takaa -blogin merkinnät löydät täältä