Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Nokia ei päässyt Bond-seikkailuun

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 16.8.2008 21:07

Uuden James Bond-elokuvan Quantum of Solacen tuotesijoittelun ja siihen liittyvien mainossopimusten arvo on ainakin sata miljoonaa dollaria.

Nokian näkyvyydestä intoilevia suomalaisia voi kiinnostaa kännykkädiilin joutuminen Sony Ericssonille.

Se ei ole yllätys, sillä Sony omistaa Columbia Picturesin, joka osittain tuottaa ja useimmissa maissa levittää Bond-elokuvat.

Vodkadiili kuuluu perinteisesti Smirnoffille (tosin Die Another Dayssa juotiin Finlandiaa), autodiili meni Fordille. Agentin ranteen Rolex vaihtui jo vuosia sitten Omegaan.

Diileistä kertoo Variety.

Juuri Bondeissa product placement on viety viime aikoina järjettömyyksien rajoille.

Olemme nähneet samppanjapullojen etikettejä lähikuvissa, Bondin ohjaamassa autoaan (merkki tuotu hyvin esille) kännykällään, josta on minuuttikaupalla lähikuvaa, VAIO-läppärin käyttöä ja Heinekenin ryystämistä.

Viimeisimmässä ja ehkä koko sarjan parhaassa elokuvassa Casino Royale markkinameininki oli saatu peitettyä kohtuullisen hyvin, tai ehkä elokuvan tehokkuus vain piti huomion muualla.

Diilit eivät liity vain esineiden ja merkkien esittelemiseen elokuvassa, vaan erityisen tärkeitä ovat mainossopimukset.

Samaan tapaan kuin Suomessa Solar Films on saanut yhteistyökumppaneitaan (Expert-ketju, Sedu Koskisen ravintolat ja niin edelleen) mainostamaan elokuviaan, tulevat Smirnoffit ja muut 007:n kaverit hehkuttamaan Daniel Craigia ja Quantum of Solacea loppuvuoden omassa markkinoinnissaan.

Esimerkiksi Bond-tyttö Olga Kurylenko keikistelee pian Heinekenin mainoksissa, kuten Eva Green viimeisimmän elokuvan yhteydessä. Kaikki voittavat.

Bond-näkyvyys on tärkeää myös muille kuin tavaratuotemerkeille.

Britannian kuuluisimpiin tuotemerkkeihin lukeutuva Windsor saa 007-huumasta osansa: prinssit William ja Harry ovat jo ilmoittautuneet Quantum of Solacen gaalaan. Aika hyvin, että tästäkin ilmoitetaan melkein kolme kuukautta ennen maailmanensi-iltaa.

Näkyvyyttä tarvitaan. Vaikka Casino Royale oli kaikkien aikojen tuottoisin Bond, on Quantum of Solacen budjetiksi arvioitu peräti 230 miljoonaa dollaria. Jos se pitää paikkansa, on kyseessä kaikkien aikojen kallein elokuva.

Kaikki Kuvien takaa -blogit löydät täältä