Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Niko-poro lensi Ranskaan

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 20.12.2008 10:13

Poroanimaatio Niko – lentäjän poika on levinnyt komeasti maailmalle. Tietenkin suosiota myös vähän liioitellaan. Sehän on Suomessa sääntö, kun kotimainen kulttuuriteos kiinnostaa vierasmaalaisia.

Ranskassa Nikoa levitetään peräti 350 kopiolla. Se on oikeasti iso määrä, vastaisi yli 20 kopiota Suomen kokoisella alueella, ja katsojiakin on kertynyt hyvin. Mutta Hesarin mukaan kyseessä on suurin suomalaisesta elokuvasta koskaan otettu kopiomäärä.

Ei ole. Markus Selinin ja Renny HarlininJäätävä polte levisi Yhdysvalloissa noin tuhanteen teatteriin vuonna 1985, kun se samaan aikaan oli vielä Suomessa täyskiellossa. Se on edelleen laajimmin USA:ssa levitetty pohjoismainen elokuva – siinä jäävät Aki Kaurismäet ja Lars von Trierit ja Lukas Moodyssonit ja Ingmar Bergmanit kauas jälkeen.

Valkokankaalle Jäätävä polte pääsi monissa muissakin maissa ja lopulta sitten Suomessakin, kun sensuuri-ihmiset lopulta myönsivät, että ei yksi elokuva sittenkään tuhoa suhdettamme Neuvostoliittoon.

(Totta kuitenkin on, että peräti yli sataan maahan myyty Niko on sikäli laajimmalle levinnyt suomalaiselokuva.)

”Elokuvan suomalaistuottajan mukaan Champs-Elysées’n joulukatua reunustavat suuret Nikon valomainokset”, Hesari hehkuttaa.

Ja kas, kuvia löytyi: Niko on tosiaan hyvin esillä, ei siinä mitään. Mutta tavallisina kadunvarsimainoksina. Ei se ihan Champs-Elyséesiä hallitse.

Molemmat Hesarin uutisen väitteet on kopioitu sanatarkkaan elokuvaa Suomessa levittävän Nordisk Filmin tiedotteesta. Helppoa tuo elokuvien markkinointi.

Nyt kun joku vielä kertoisi Nikon näkeville ulkomaalaisille, että se on suomalainen elokuva.

Kaikki Kuvien takaa -blogin merkinnät löydät täältä

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Mmm, aika koskettavaa tämä suomalainen me-henki… Ja aika koskettavaa, että viime aikojen menestynein suomielokuva ei ole mitenkään suomalaisen näköinen tai kuuloinen. Poroteema kuulostaa eksotiikan tavoittelulta.

Kylläpä näitä Hesarin elokuvauutisia saa ihmetellä. Aamun lehdessä julistettiin, että ”Blackout keräsi katsojia”, kun se sai viikonloppuna 10 000 katsojaa, mikä on 40 kopiolla levitettävälle elokuvalle tosiasiassa varmasti pettymys ja povaa tälle urbaanille, melko nuorelle yleisölle suunnatulle elokuvalle huomattavasti alle 100 000 katsojan kokonaismäärää. (Vanhan kansan elokuvat, kuten Päätalo, taas sytyttävät katsojat hitaammin ja keräävät heitä etenkin maakunnista.) Harkintaa ja järkeä ei ole juuri käytetty, vaan levitysyhtiön tiedotteesta on laiskasti suoraan lyhennetty lehtiuutinen, minkä voi havaita vertaamalla Hesarin juttua (http://www.hs.fi/artikkeli/1135242378291) FS Filmin optimiseen ja pirteään markkinointitiedotteeseen, jonka on sellaisenaan julkaissut muun muassa viihdesivusto Stara.fi (http://www.stara.fi/2008/12/29/blackout-leffan-nahnyt-jo-20000-katsojaa/). Enkä usko, että tämän elokuvan osalta olisi odotettavissa katsojaryntäystä elokuvan nähneiden kertoessa siitä eteenpäin. Taitaa käydä päinvastoin, kyseessä on sen verran sekava ja pitkästyttävä tapaus.

Näitä luetaan juuri nyt