Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Netflix viisinkertaisti voittonsa – mutta meneekö sillä hyvin?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 24.7.2013 08:01

Tilausvideopalvelu Netflix on saavuttanut miljardien liikevaihdon. ”Yhdysvaltalaisyhtiön voitto ponkaisi lähes viisinkertaiseksi edelliseen neljännekseen verrattuna, noin 23 miljoonaan euroon”, kertoi STT eilen Netflixistä. Taloussanomien sivuilla otsikoitiin kovin erilaiseen sävyyn: ”Netflix ja kupla mahtuvat yhä useammin samaan lauseeseen”.

Uutisjutun voi lukea vaikkapa Kauppalehden sivuilta. Tässä taas on Taloussanomien Bloombergiä siteeraava juttu.

Netflix on ensimmäinen striimauspalvelu eli netin videovuokraamo, joka tuottaa myös runsaasti omaa suuren profiilin ohjelmistoa. Tuloksen kasvu osoittaa ainakin periaatteessa, että siitä voisi tulla kilpailija koko perinteiselle televisiolle.

Mutta tuleeko tarpeeksi nopeasti?

23 miljoonaa euroa ei ole paljon, kun katsotaan tarkemmin: vuosineljänneksen koko liikevaihto on hieman yli 750 miljoonaa euroa.

Yhdysvalloissa kasvu ei ole ollut niin nopeaa, että Netflixiä taannoin kahmineet osakkeenomistajat pysyisivät tyytyväisinä. Yhdysvaltojen ulkopuolella Netflix myöntää olevansa edelleen tappiollinen.

Viisinkertaistuminen ei siis välttämättä tarkoita kirkasta tulevaisuutta. Taloussanomien sangen pahaenteisessä jutussa kerrotaan Netflixin tuloksen olevan tyhjän päällä: ”Kahden viimeisen neljänneksen aikana yhtiön kassa on kutistunut. Netflixillä on alle vuoden kuluessa maksettava 2,4 miljardia dollaria levittämästään sisällöstä, ja kolmen vuoden kuluessa lankeaa maksettavaksi 2,7 miljardia dollaria lisää. Tällä hetkellä asiakasmaksut eivät riitä kattamaan näitä kuluja.”

Tulot eivät siis ole yhtä suuria kuin sisällön jakamisesta kertyvät tekijänoikeuskorvaukset.

Asiakkaita pitäisi saada enemmän nimenomaan Yhdysvaltojen ulkopuolelta, ja se on haaste. Eri alueille pitää neuvotella eri tekijänoikeussopimukset, mutta vielä vaikeampaa amerikkalaisten on ymmärtää eri kulttuuripiirien makuja ja vaatimuksia.

Yksi Netflixin julkikuvan särö Suomessa on tekstitysgate, josta lokakuussa bloggasin. Viime viikkoina on keskusteltu siitä, kuinka palveluun päätyy elokuvia väärillä kuvasuhteilla.

Netflixin omat sarjat taas ovat houkuttelutuotteita, joilla saadaan paras medianäkyvyys. Jos saadaan.

Puoli vuotta sitten Netflixiin tullut huippusarja House of Cards sai laajasti julkisuutta Suomessakin. Netflixin toiseksi mittavinta omaa tuotantoa, Arrested Development -sarjan henkiinherättämistä toukokuussa, ei meillä Suomessa juuri noteerattu. Sarja ei nimittäin alunperinkään (sitä tehtiin 2003-2006) ole ollut meillä tai Euroopassa muutenkaan erityinen menestys. Itsekin jouduin googlaamaan, mikä ihme sen suomenkielinen nimi tv-esitysten yhteydessä aikanaan oli: Sukuvika. Suomen Netflix siis käyttää sarjasta nimeä Arrested Development.

Netflix on kaltaisistaan palveluista paras. Sen johdon täytyy vain ymmärtää, että eri puolilla maailmaa on erilaiset markkinat, että tekstittäminen ei ole läpihuutojuttu ja että luopuakseen dvd-levyistään vaativimmat kuluttajat edellyttävät teknisen puolen toimivuutta, kuten oikeita kuvasuhteita.

Juuri oman muuttoni yhteydessä yli 2000 dvd:tä ja blu-rayta siirrelleenä näen striimaustulevaisuuden hyvin houkuttelevana.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Kyllä Kinnusen pitää nyt pyytää anteeksi kaikilta Netflixin suomalaisilta tilaajilta.

Voipi kuulostaa pilkunviilaukselta, mutta se on tarkoituskin.

Netflix ei ole videovuokraamo, koska yhdellä kuukausimaksulla saa kaiken sisällön. Sellaisia yksittäisveloituksellisia palveluja kuitenkin on olemassa, joissa joutuu maksamaan jokaisesta videonpätkästä erikseen. Enemmänkin Netflix on Internet-kanava, koska toimintamalli on samanlainen kuin muissa maksullisissa kanavissa.

Yleensä Netflixistä uutisoidaan vain negatiivisesti, koska samat mediayhtiöt omistavat sekä lehdet että televisiokanavat. Ei kilpailijasta kannata puhua hyvää. Journalistista etiikkaa parhaimmillaan. En nyt sanoisi että tämä postaus välttämättä mitenkään erityisen negatiivinen ollut, muttei myöskään luonut mitään positiivisia mielikuviakaan. Loppupeleissä itse kuluttaja ei kuitenkaan tule menettämään missään tapauksessa mitään, paitsi ehkä sitten sen hyvän Internet-televisiokanavan.