Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Netflix kasvaa Suomessakin jättiläiseksi – mutta millä hinnalla

Blogit Kuvien takaa 27.10.2014 10:16
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan tänään televisioalan murroksesta. Ammattilaiset arvioivat, että Netflixillä olisi Suomessa ”satoja tuhansia maksavia asiakkaita”.

Oletetaan, että monikko tarkoittaa vähintään 300 000 Netflix-tilausta. Heinäkuussa julkaistiin tutkimus, jossa arvioitiin Netflixin asiakasmääräksi jopa 370 000.

5,5 miljoonan ihmisen maassa se olisi todella paljon.

Jos Netflix maksaa halvimmillaan 8 euroa kuukaudessa eli 96 euroa vuodessa, pienin mahdollinen liikevaihto olisi 370 000 maksavalla tilaajalla 35,5 miljoonaa euroa. Tarjolla on myös hieman kalliimpi teräväpiirtotilaus, jonka oletettavasti valitsee erittäin moni.

Vertailun vuoksi Suomen suurimman elokuva- ja dvd-levittäjän SF Film Finlandin liikevaihto on vaihdellut 21-26 miljoonan euron välillä.

Jos taas verrataan pelkästään dvd-bisnekseen, Netflixin arvioitu liikevaihto on todennäköisesti pian jo ohi koko alan liikevaihdon, joka oli viime vuonna reilut 40 miljoonaa euroa ja laskee jatkuvasti.

Kaikki tämä siitä huolimatta, että Suomen Netflixin valikoima ei ole kovin laaja ja käännökset ovat usein kömpelöitä.

Netflixin tulevaisuus ei ehkä ole pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta televisio- ja elokuva-alaan sen kasvulla on valtava merkitys. MTV Median Heikki Rotkon ja videovuokraamoketju Filmtownin Tero Nurmisen ylimieliset kommentit kilpailijasta näyttävät päivä päivältä hassummilta. MTV:n liikevaihto laski viime vuonna 9 prosenttia. Filmtownin liikevaihto laski yli 15 prosenttia ja henkilöstöstä on vähennetty parissa vuodessa kolmannes.

Tietty ongelma on kuitenkin siinä, että Netflixista hyötyy lähinnä asiakas. Suomeen ei rahaa juuri jää. Paikallinen kunkin elokuvan oikeuksien haltija saa osuutensa, mutta summat ovat pieniä.

Ja mikäli suomalaisilta elokuvantekijöiltä kysyy, Netflixin kasvusta ei olla innoissaan. Kotimaisten elokuvien oikeuksista Netflix on valmis maksamaan erittäin vähän, ja siksi niitä ei siellä kovin laajalti ole. Eräs tuottaja kertoi, että tuoreiden näytelmäelokuvien oikeuksista olisi maksettu nippuna vähemmän kuin kertyisi kolmen tuhannen dvd:n myynnistä per nimike.

Jos uudehko, vielä televisiossa esittämätön elokuva on sellaista korvausta vastaan parin vuoden ajan 370 000 kotitalouden katsottavissa, sopimus jää allekirjoittamatta. Dvd-markkinat eivät vielä ole sentään niin huonossa jamassa.

Muokattu 27.10. klo 11.35: tarkennettu Suomeen jäävän rahan määrää.