Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Näitä et näe valkokankaalla

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 10.10.2008 05:01

Helsingin elokuvateatterien vähentynyt salimäärä on iso ongelma elokuvakulttuurille Suomessa. Nyt siitä on taas pari ikävää esimerkkiä.

FS Filmiltä kerrotaan, että Charlie Kaufmanin esikoisohjaus Synecdoche, New York viskataan Suomessa suoraan dvd-levitykseen.

Muun muassa Being John Malkovichin ja Adaptationin kirjoittaneen Kaufmanin elokuva oli tämänvuotisen Cannesin festivaalin kilpasarjan omaperäisin makupala. Se kertoo masennusalttiin älykkö-teatterinohjaajan (Philip Seymour Hoffman) vuosikymmeniä kestävästä yrityksistä saada aikaan suurtuotanto, joka onkin hänen koko elämänsä näytelmä, kirjaimellisesti.

Synecdoche, New York on suuruudenhullu teos, komediaa ja farssia, draamaa sekä satua samaan aikaan ja rajoja huoletta rikkoen. Mutta vaikka ohjakset eivät Kaufmanin käsissä täysin pysy, on se silti parhaita tänä vuonna näkemiäni uusia elokuvia. Katsoisin uudelleen vaikka heti. Oikein mielelläni. Valkokankaalta, kiitos.

Philip Seymour Hoffmania ei ilmeisesti FS Filmillä siedetä, kun myös Sidney Lumetin erinomainen Before the Devil Knows You’re Dead (toisessa pääosassa Ethan Hawke) päätyi firman käsissä suoraan dvd:lle viime kesänä.

Toinen vain videohyllyihin haudattava ehdottomasti huomionarvoinen elokuva on Pineapple Express. Kun jo muutama viikko sitten aavistelin näin käyvän (Suomessa elokuvan oikeudet omistava Disney siirteli ensi-iltaa siihen malliin, eikä lehdistönäytöksiä kuulunut), kävin katsomassa sen Lontoossa, kun ennen paluulentoa sopivasti ehdin. Yleisö hirnui valtoimenaan. Juonen käänteisiinkin reagoitiin innostunein äänin.

Hillitön K15-traileri antaa kuvaa siitä, millaisissa äkkiväärän huumorin ja itseaiheutetun paniikin tunnelmissa tämä kirjoittaja-tuottaja Judd Apatowin ja hänen kaveriensa komediapajalta (Paksuna, Superbad) lähtöisin oleva, mutta arvostetun arthouse-tekijän David Gordon Greenin ohjaama komedia liikkuu.

Jos Pineapple Express ei vuoden kymmenen parhaan elokuvan joukkoon nousekaan, taitaa se kuitenkin olla tänä vuonna näkemäni elokuva (Tropic Thunder on katsomatta, myönnän häpeäkseni).

Siihen on ollut pakko tottua, että ei-englanninkielisistä elokuvista Suomeen päätyy vain ne 15-20 nimikettä vuodessa. Liike-elämän tosiasiat on pakko hyväksyä. Mutta että kahdelle näin muikealle amerikkalaiselokuvallekin osuu nyt kohtaloksi dvd-kuolema – todella ikävää.

Tietysti on periaatteessa parempi että dvd:lle pian (eli keväällä) kuin ei edes dvd:lle ollenkaan tai todella myöhässä. Siitäkin on esimerkkejä, vaikkapa Tommy Lee Jonesin vahva esikoisohjaus Three Burials of Melquides Estrada, joka ilmestyy joulukuussa Suomessa dvd:nä, ensimmäistä kertaa, vaikka elokuva on jo melkein neljä vuotta vanha.

Tosin tässä tapauksessa viive johtuu vain elokuvan oikeuksien hitaista kaupoista, Luc Bessonin tuotantofirma on pyytänyt siitä tolkutonta ylihintaa.

Kaikki Kuvien takaa -blogin merkinnät löydät täältä

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

synecdocea odotin rakkautta ja anarkiaa festareille, ei ollut siellä.. no nyt vielä tämä, perhana. mikä tähän auttaisi. miten ne fsfilmillä voi noin päättää vaikka se ei ole vielä usa:;ssakaan ollut ensi illassa? pitääkö matkustaa ruotsiin katsomaan..

Tämä on niin ärsyttävää, ettei sanat riitä kertomaan. Eikö muka edes Pineapple Expressille löytynyt teatteria kun kerran Vantaallekin avattiin uusi multipleksi? Ja ongelmahan ei tule ainakaan helpottumaan, vaan päinvastoin.

Mitäköhän sille kaupungin kulttuuritahojen puuhaamalle elokuvakeskukseelle kuuluu? Taitaa mennä pelkät puheetkin vaalien yli. Hm. Ja vuosiahan sen toteutumiseen kuitenkin menee. Helsingin elokuvatarjonta ROMAHTI vuodessa, ei olisi uskonut. Ensin meni Kamrasit, sitten Finnkino osti Sandrew-Metronomen ja tässä ollaan.

Hassu moka. ”Jos Pineapple Express ei vuoden kymmenen parhaan elokuvan joukkoon nousekaan, taitaa se kuitenkin olla tänä vuonna näkemäni elokuva (Tropic Thunder on katsomatta, myönnän häpeäkseni).” —-> Tuosta puuttuu sana HAUSKIN. Eli Pineapple Express taitaa olla hauskin tänä vuonna näkemäni elokuva.

Levittäjät saisivat tarjota edes pari julkista näytöstä ulkomaisilta kopioilta – vaikka sitten promoamaan videojulkaisuja.

Che’tä lienee turha odotella Helsingin kankaille?

”Helsingin elokuvateatterien vähentynyt salimäärä on iso ongelma elokuvakulttuurille Suomessa. Nyt siitä on taas pari ikävää esimerkkiä.”
– Onko tästä tilasto tietoa? Onko Helsingin salimäärien vähentyminen todella vähentänyt valkokangaselokuvien maahantuontia? Olisiko sittenkin DVD:n suosio vaikuttanut enemmän kuin teattereiden määrä siihen, että elokuvia ei ilmeisesti kannata tuoda teattereihin edes siinä määrin kuin vhs-aikaan?

Tilastotietoa ensi-iltojen määrästä: http://www.ses.fi/dokumentit/Tilastot%202007.pdf

2007 ensi-iltoja: 163, 2006 ensi-iltoja: 181, 2005 ensi-iltoja: 185, 2004 ensi-iltoja: 189, 2003 ensi-iltoja: 177, 2002 ensi-iltoja: 192… nyt ollaan pienimmässä määrässä kymmeneen vuoteen. samasta näkee että lipputulo summa ei ole merkittävästi muuttunut joten dvd sektorin kasvu (alkoi vaikuttaa aikaisintaan 5-6v sitten) ei ole iso asia. blockbuster elokuvat ovat ne joihin kannattaa satsata. riskejä ei oteta. pienet elokuvat jäävät altavastaajiksi

2Tilastotietoa ensi-iltojen määrästä: http://www.ses.fi/dokumentit/Tilastot%202007.pdf 2007 ensi-iltoja: 163,..”

Melkein olisin valmis odottamaan tämän vuoden ensi-iltamääriä, ennen kuin olisin ihan varma, että Helsingin salimäärä on vaikuttanut siihen, että blogissa mainitut leffat jäivät tuomatta teattereihin. Yhden vuoden maahantuontinotkahduksen perusteella en ihan vielä siihen ryhtyisi. Aika näyttää.

Nimimerkki godotin paljastama 10 prosentin pudotus ensi-iltojen määrässä on huolestuttava merkki – ja maahantuojafirmoista (niitä on 8) näitä hyvien, ainakin näennäisesti kaupallista potentiaalia omaavienkin elokuvien suoraan dvd:lle julkaisemisia perustellaan juuri valkokankaiden vähyydellä. Eikä ihme, vuonna 2006 menetettiin Bio City (7 salia) ja Forum (7 salia), ja vakituinen esitystoiminta lopetettiin myös Bio Rexissa, joten salien määrä Helsingissä notkahti melkein 30 prosenttia. Hieman aiemmin oli suljettu Andorra (2 salia) ja Diana. Näitä teattereita yhdistää, että ne olivat kaikki enemmän keskittyneeet art house/laatuelokuviin kuin valtavirran elokuviin. Nyt pienillä elokuvilla ei ole aikaa kerätä aikuiskatsojia, jotka liikkuvat hitaammin kuin uusimpia isoja hittejä katsova yleisönosa; kun saleja on vähemmän, ne tarvitaan yhä nopeammin uusien ensi-iltojen käyttöön. Joten pienen elokuvan maahantuonti valkokankaalle on taloudellisesti huomattavasti aiempaa suurempi riski. Tätä ei nimimerkki Liima varmasti voi kiistää. Johtuuko blogissa mainittujen elokuvien teatterilevitykseen pääsemättömyys sitten tosiaankin vain ja ainoastaan tästä – se tiedetään korkeintaan maahantuontifirmoissa, jos sielläkään. Voihan olla, että päätökset on tehty ulkomailla, emoyhtiöissä.

Jos amer. indie-elokuville myönnettäisiin levitystukea samalla tavalla kuin eurooppalaisille elokuville, niin nämä elokuvat ehkä tulisivat ensi-iltaan.

Jotenkin vaikea ymmärtää elokuvasäätiön logiikkaa. David Lynch on varmasti paljon kovempi nimi lippuluukulla kuin Michel Gondryn kokeellinen kolmea kieltä sekoittava Science of Sleep, mutta silti INLAND EMPIRE sai levitystukea 5000e enemmän. IE:n kanssa saman verran tukea sai myös keskinkertaiset arviot saanut My Blueberry Nights, joka lienee Wong Kar-Wain ylivoimaisesti huonoin elokuva (pääosissa myös useita Hollywoodin seksikkäimpiä ihmisiä, joten senkin puolesta käsittämätöntä, että tämän nähtiin tarvitsevan tukea melkein tuplasti enemmän).

http://www.ses.fi/fi/ajankohtaista_asia.asp?id=2169

Tähän saa ilmoittautua kunnallisvaaliehdokas, joka on huolestunut Helsingin elokuvakulttuurin tilasta. Onkohan niitä edes?

Joo, olisin myös Espoon puolella kaivannut edes yhtä kunnallisvaaliehdokasta, joka olis suoraan kertonut tukevansa Kino Tapiolan pelastamista, muttei tuntunut löytyvän. No, jos saataisiin sitten edes elokuvakerhomeiningit kasaan.

Olen odottanut Synecdoche:a jo 3 vuotta! Ja nyt odotus heitetään roskiin. Norjassa ensi-ilta marraskuussa, Sinne siis :)