Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Mitä on Hollywood?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 29.4.2010 09:51

Onko Hollywood synonyymi amerikkalaiselle elokuvalle? Mistä puhumme, kun puhumme Hollywood-leffoista? Ovatko Michael Haneke ja Werner Herzog työskennelleet Hollywoodille?

Tänään Hesarin televisioarviosivulla kerrottiin, että Michael Haneke teki Funny Games -elokuvastaan uusintaversion Hollywoodissa.

Ei. Haneken englanninkielinen ja Yhdysvalloissa kuvattu vuoden 2007 versio Funny Gamesista ei ole millään tavalla Hollywood-elokuva, vaikka siinä on Naomi Watts. Se ei ole Hollywood-studioiden osarahoittama, vaan tehty eurooppalaisella rahalla.

Warner-studion indie-levitystytäryhtiö Warner Independent Pictures kyllä levitti sitä joissain maissa, ostettuaan valmiin elokuvan, mutta tällainen käytäntö ei tee Hollywood-elokuvaa (esimerkiksi myös ranskalainen Profeetta päätyi Suomen levittäjälleen kansainvälisen Sony-levitysdiilin kautta, mutta vaikka Sony on myös Hollywood-studio, ei diili muuta Profeettaa Hollywood-leffaksi sitten millään).

Aiemmin tänä vuonna Hesarissa Paha poliisi: Määräsatama New Orleansin arviossa annettiin ymmärtää, että nyt Werner Herzog on mennyt Hollywoodiin ja pärjää siellä.

Ei. Herzogin Paha poliisi ei ole Hollywood-tuotanto. Kaikki amerikkalaiset poliisielokuvat eivät ole Hollywood-studioiden tuotantoa.

Pahan poliisin takana olivat indie-tuottaja Edward R. Pressman, joka on joskus tehnyt myös studioleffoja, sekä Avi Lernerin Millennium-firma, jolla ei ole siteitä suuriin Hollywood-studioihin.

Paha poliisi ei muuten saanut Yhdysvalloissa juuri lainkaan levitystä – sen vei muutamiin elokuvateatterihin aika onneton pikkufirma First Look. Kuvio oli kaukana Hollywoodin miljoonamuskeleilla pusketun viihteen levitysoperaatioista.

Tämä ei ole kritiikkiä vain Helsingin Sanomia kohtaan, vaikka sieltä nämä esimerkit poimin. Olen varmasti itsekin syyllistynyt samanlaisiin mokiin ja yleistyksiin.

Jopa arvostetun brittiläisen elokuvalehden Sight & Soundin päätoimittaja väitti upouudessa numerossa Jim Jarmuschin muutaman vuoden takaista Broken Flowersia Hollywood-elokuvaksi, vaikka se on mitä tyypillisin (ja ilmiselvin) independent-tuotanto.

Juuri tästä indie- eli independent-elokuvan käsite tulee: kuudesta suuresta Hollywood-studiosta ja niiden särmiä hiovasta koneistosta riippumattomasta elokuvasta.

Ja näkeehän sen Herzogin hillittömästä Pahasta poliisista, ettei tämän sisältöön ole bisnesmiehillä ollut sanomista – kipeästä ja katsojaa hanekemaisesti piinaavasta Funny Gamesista puhumattakaan.

Tarkkana kollegat: älkäämme antako Hollywoodille sitä, mikä ei sille kuulu.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Löytyykö esimerkkejä sellaisista elokuvista, joiden täällä Euroopassa halutaan ajatella olevan eurooppalaisia tuotantoja, mutta tosiasiassa ne ovat Hollywood-tuotantoja? Esim. Englantilaisethan puhuvat James Bondeista englantilaisina elokuvina, mutta ovatko ne englantilaisia tuotantoja?

Eipäs nyt omita niitä isoja studiotuotantojakaan Hollywoodiin. Kaikki Sony-Columbian elokuvat ovat tietysti japanilaisia leffoja: Spiderman I ja II, Men in Black, Da Vinci Code… :D

Tänään HS:n televisiosivuilla kirjoitettiin taas Haneken Funny Gamesin Hollywoodremakesta

Näitä luetaan juuri nyt