Missä Netflix, siellä uutinen - Cannesissa etenkin

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Netflix on hyvä kiinnittämään huomiota itseensä. Neutraalit tai aika mitättömätkin asiat kääntyvät julkisuudessa sen eduksi.

Syy on median, eli pohjimmiltaan tosiasian, että striimauspalvelu Netflix edustaa jotain uutta ja erilaista. Siitä voidaan ajatella kaikenlaista.

Toiset kohdistavat muutosvastarintaa ja ennakkoluuloja, toiset asettuvat sen puolelle. Tikusta polarisaatio.

Eräs hupaisa esimerkki on jo vuosien takaa. Suomessakin uutisoitiin, kuinka Netflix ennakko-osti Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme kakkosen. Jutuissa korostettiin, kuinka elokuvateatterit eivät suostuisi näyttämään sitä, koska se tulee samanaikaisesti verkkoon. Vau! Kun kyseinen jälkijättöinen höpöhalpis sitten valmistui ja pukattiin Netflxiin, harva huomasi asiaa saati tuli todenneeksi, ettei tämä kökkö olisi elokuvateattereitä kyllä kiinnostanutkaan. Eikä ollut odotuskaan, että kiinnostaisi – pelkästään tuon ostouutisen maailmanlaajuisesti saama julkisuus oli todennäköisesti leffan koko hintalapun arvoinen hyöty Netflixille.

Adam Sandlerin leffat eivät kiinnosta Suomessa juuri ketään, mutta siitä kyllä uutisoidaan, kun Netflix rahoittaa eli näin hankkii yksinoikeudella Sandler-leffoja, ja niin edelleen. En kritisoi, tavallaanhan tämä kaikki on kiinnostavaa ja kuvaa alan muutosta, kunhan uutisia joskus myös kontekstoidaan. (Sitä kritisoin, että ”Netflixin valikoimasta poistuu sitä ja tätä” -uutisia on Suomeenkin usein tehty suoraan vastaavia jenkkiuutisia referoimalla, eli ymmärtämättä valikoimien välistä eroa.)