Miksi Moonlight-ohjaaja Barry Jenkins haluaa tehdä Disneylle Leijonakuningas kakkosen?

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Moonlight on epäilemättä 2010-luvun suuria elokuvia.

Se on niitä teoksia, joista on puhuttu ja puhutaan pitkään ja jotka luovat jotain uutta. Erityislaatuisuudesta todistaa laajan yleisö, jonka pieni, melkeinpä täysin tuntemattomien afroamerikkalaisten näyttelijöiden draama saavutti elokuvateattereissa – jopa Suomen kaltaisessa maassa, jossa afroamerikkalaisten tarinat yleensä eivät ole yleisömenestyksiä. Parhaan elokuvan Oscarkaan ei tässä arvioinnissa varsinaisesti haittaa.

Moonlightin ohjasi ja kirjoitti Barry Jenkins. Myös seuraavassa elokuvassaan, yhtä elegantissa If Beale Street Could Talkissa Jenkins kertoi pienten ihmisten tarinaa.

Kolmen elokuvan (jo 2008 valmistunut esikoinen Medicine for Melancholy on harvemmin nähty tapaus) jälkeen Jenkins on tehnyt minisarjan The Underground Railroad, joka kertoo (Colson Whiteheadin romaaniin perustuen) fantasian keinoin Yhdysvaltojen orjuushistoriasta. Amazonin striimauspalvelulle tehdyssä sarjassa vertauskuvallinen ”maanalainen rautatie”, reitit joita pitkin afroamerikkalaiset saattoivat päästä pakoon orjuusosavaltioista, onkin kirjaimellisesti maanalainen höyryjuna vaunuineen.

Syyskuun lopussa Jenkins oli otsikoissa todella yllättävällä tavalla.