Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Mika Kaurismäen Tie pohjoiseen: minkälaisen levityksen härmäläinen tie-elokuva saa Yhdysvalloissa?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 7.6.2013 08:39

Tie pohjoiseen on myyty Yhdysvaltoihin! Tulevatko Vesa-Matti Loiri ja Samuli Edelmann nyt jenkeille tutuiksi? Uutinen levisi aamulla ja mediat toistavat tiedotteen väitettä siitä, että Corinth Films olisi ”tunnettu art house- house ja klassikkoelokuvien levittäjä”. Onko se tunnettu?

No ei.

Firma on hyvin pieni ja sen viime aikoina levittämien uusien elokuvien joukossa (kotisivut) ei ole montaa edes aktiiviselle elokuvaharrastajalle tai ammattilaiselle tuttua nimikettä.

Miksi tiedotteessa pitää fuulata? Miksi pitää väittää, että tämä on ”tunnettu” firma?

Koska tiedote adjektiiveineen menee läpi, esimerkiksi Marmaissa ja dome.fi:ssä.

Koska me suomalaiset edelleen olemme ihmeissämme, jos kotimainen elokuva kiinnostaa maailmalla edes vähän. Suomalaiselokuvan pikkuruinen levitys muutamassa Yhdysvaltojen suuressa kaupungissa – joissa ensi-iltoja voi tosin olla jopa parikymmentä viikossa – ylittää uutiskynnyksen myös Hesarissa, Turun Sanomissa, Ylellä ja niin edelleen.

Vuosi sitten uutisoitiin suomalaisen Iris-elokuvan USA:n levityksestä. Kirjoitin siitä blogiini.

Kuinka kävi?

Iris ei koskaan saanut luvattua ensi-iltaa Yhdysvalloissa (enkä ihmettele yhtään). Tie pohjoiseen todennäköisesti saa. Sen näkee parhaassa tapauksessa muutama tuhat katsojaa. Mutta tuskin Corinth tällä leffalla tunnetuksi nousee.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Jenkkilän levitystä glorifoidaan usein sen takia, että se avaa muita markkinoita. Aika usein se innostus ehkä tarttuu sitten noihin kotimaan tiedotteisiin. Tunnistan itse piirteen, että innostuu numeraalisestikin pienestä asiasta. Kun on kuitenkin hienoa, että tuhansien tarjolla olevien elokuvien joukosta oma elokuva napataan.

Mutta tässäkin tapauksessa kiinnostavampaa on tuo Japanin levitys 50 kopiolla. Se kun on kohtuullisen suuri kopiomäärä suomalaiselle elokuvalle ja todella hieno juttu.

Tietysti jos nyt tarkkoja ollaan ja katsotaan Corinth Filmsin historiaa huomaa, että se on vuonna 1977 perustettu yhtiö ja se on levittänyt sellaisia elokuvia kuin Bunuelin kulta-ajan ja De Sican Polkupyörävarkaan, sekä Fellini 8½, jotka ovat kyllä klassikoita, että voimme kyllä varmasti käyttää lausetta
”tunnettu art house- ja klassikkoelokuvien levittäjä”

Pakkohan se on myöntää, että joskus kyllä lehdistö menee näissä jutuissa joskus pitkälle, mutta ei kyllä tässä tapauksessa, joten taidat olla sinä joka nyt vähän ylireagoi tilanteen

Mielenkiintoista tässä koko keskustelussa on mielestäni Kalle Kinnusen asenne, hän todellakin osoittaa olevansa todella suomalainen, kateellinen ja negatiivinen. Jokainen vähänkin asiaa tunteva tietää, että on lähes mahdoton saada suomenkielistä elokuvaa teatterilevitykseen Yhdysvalloissa, joten on käsittämätöntä ja säälittävää, että itseään merkittävänä pitävä elokuvakriitikko reagoi uutiseen tuolla tavalla. Olen jo pitkään ihmetellyt, miksei Suomen Kuvalehden tasoinen perinteikäs lehti palkkaa kunnon kriitikkoa kirjoittamaan elokuvista. Olisi ehdottomasti sekä lehden että lukijoiden etu.

Jos ei kriitikko kelpaa, sen voi jättää seuraamatta. Se ei ole velvollisuus.

Kehoittaisin Muumivammaa tutustumaan toimittaja Kinnusen menneisiin blogikirjoituksiin mm. Jalmari Helanderin projekteista, Iron Skysta, Aki Kaurismäestä sekä monista muista maailmalla oikeasti menestyneistä suomalaisista elokuvantekijöistä. Näissä kirjoituksissa Kinnunen todellakin osoittaa, että hän EI ole suomalainen, kateellinen ja negatiivinen, vaan hyvin innostunut, kannustava ja kunnioitusta osoittava silloin kun kansainvälinen suosio on aitoa eikä hypetettyä bullshittiä.

https://suomenkuvalehti.fi/blogit/kuvien-takaa/asiasanat/Jalmari+Helander

https://suomenkuvalehti.fi/blogit/kuvien-takaa/asiasanat/Iron+Sky

Minusta tuossa uutisessa Kaurismäen elokuvan myynneistä ei ollut mitään ”hypetettyä bullshittiä”. Mutta sitä sen sijaan tämä Kinnusen aloittama kirjoittelu vaikuttaa olevan. Uutisessa kerrottiin lyhyesti Tie Pohjoiseen elokuvan myynneistä, ei muuta. Ehkä Kinnunen eikä ilmeisesti TuomasH:kaan vaan arvosta Loiria tai Kaurismäkeä, mutta silloin kannattaisi sanoa se suoraan eikä yrittää syyttää mediaa uutisen kertomisesta. Sinänsä mielenkiintoista että toimittaja syyttää mediaa vääristelystä ja itse myös yrittää vääristellä.

En puutu sen enempää Kaurismäen elokuvaan, mutta minusta on aina positiivista että suomalainen elokuva leviää maailmalla, ja siksi on hämmentävää että elokuvan ammattilaiset ovat ensimmäisenä ilkkumassa.

Sinulle TuomasH ja Qcine: minä olen katsonut elokuvia ja lukenut ja tilannut Suome Kuvalehteä jo varmaan kauan ennen kuin teistä on ollut tietoakaan. Ensimmäisen SK:n tilaukseni tein kai 1957 ja sen jälkeen olen tilannut tai ostanut sitä yli 40 vuotta. Enää en tilaa, joskus ostan irtonumeron . Qcine sanoi että kriitikon seuraaminen ei ole velvollisuus ja se on totta, mutta myöskään lehden tilaaminen tai ostaminen ei ole velvollisuus. Miksi tilata lehteä jonka toimittajien juttua ei viitsi lukea. En tarkoita, että olisin tämän Kinnusen juttujen takia jättänyt lehden tilaamatta, mutta muistan kyllä vielä sen ajan kun Ywe Jalander kirjoitti elokuvista Suomen Kuvalehteen. Vaikka en aina ollut samaa mieltä hänen kanssaan, luin mielelläni hänen artikkeleitaan, koska niistä välittyi aito kiinnostus ja rakkaus elokuvaa kohtaan.

Muuvimamma on kyllä oikealla asialla. Suomalaisen elokuvan leviäminen maailmalla on aina hieno juttu. Sitä pitää aina katsoa positiivisen kautta.

Ikävä kyllä meillä suomalaisilla on tapana miettiä se negatiivinen puoli jostain menestyksestä tai kauniista asiasta. Se on myös usein meidän kansainvälisen menestyksen tulppa. Reteä selkään taputtelu luo usein positiivista energiaa, joka taas poikii rohkeutta ja innovatiivisuutta.

Ylisanat vain särähtävät meillä korvaan äärettömän helposti, koska emme ole tottuneet ylistämään itseämme tai läheisiämme.

Minulla ei ole mitään Loiria, Kaurismäkeä tai jopa Edelmania vastaan. Sen sijaan vastustan jyrkästi perisuomalaista tapaa huitoa halvalla kateuskortilla jokaista kriittistä mielipidettä vastaan silloin kun sille ei ole mitään perustetta, ja tässä tapauksessa sitä ei todellakaan ollut, kuten nuo osoittamani esimerkit osoittavat.

Nähdäkseni elokuvatoimittajilla ei ole mitään velvollisuutta toimia kotimaisen elokuvatuotannon ja -levityksen kritiikittöminä propagandisteina, vaan heidän oikeutensa on myös kaivaa esiin totuuksia uutisten takaa, vaikka se saattaisi joitakin kiusata. On turha tulla kiukuttelemaan viestintuojille, jos viesti ei miellytä.

TuomasH kerro nyt sitten niin että täti-ihminenkin ymmärtää, että mikä siinä Tie Pohjoiseen elokuvan uutisoinnissaa oli sellaista, jota olisi pitänyt noin jyrkästi kritisoida. Mikä on se ”totuus joka täytyy kaivaa esiin”? Mielestäni täysin normaali ja asiallinen uutinen, ja vielä positiivinenkin. Joku muukin aikaisemmin täällä kommentoi että kyllä voi käyttää lausetta ”tunnettu art house- ja klassikkoelokuvien levittäjä”. Mitä muuta? Varmaankin myyntiyhtiön tarkoistuksena oli tehdä positiivinen tiedote, koska näki siihen olevan aihetta. Ei kai sitä kukaan laittaisi negatiivista tiedotetta eteenpäin, varsinkaan jos on positiivista kerrottavaa.

Sitten sanot, että ”elokuvatoimittajilla ei ole mitään velvollisuutta toimia kotimaisen elokuvatuotannon ja -levityksen kritiikittöminä propagandisteina”, mutta kuten nuo osoittamasi esimerkit osoittavat, Kinnununen nimenomaan on toiminut ja toimii prodagandistina hyvin vahvasti, joidenkin puolesta ja joitakin vastaan.

Mitenkähän näille sivuille jouduin, ei kuulu tapoihini ottaa osaa tällaisiin keskusteluihin, mutta tässä huomioni kiinnittyi siihen että, kuinka noin pienestä asiasta voidaan aloittaa keskustelu. En ole mikään muuvi-vammainen, vaikka katson välillä mielelläni kotimaisia elokuvia jos eteen sattuu. Minusta on hieno uutinen, että Tie Pohjoiseen elokuva menestyy ulkomaillakin. Vaikka ei se oikeastaan mikään uutinen ole, koska onhan Kaurismäen elokuvia näkynyt jo vuosikymmeniä Suomen rajojen ulkopuolella. Olin turistimatkalla Kreikassa 80-luvulla ja Kaurismäen Rosso oli siellä elokuvateattereissa, jotkut meidänkin ryhmästä kävivät katsomassa sen kun se oli niin hienoa että suomalainen elokuva esitettiin ulkomailla. Paikallinen opas kertoi, että se oli ollut samassa teatterissa jo yli vuoden.

Katsoin nuo TuomasH:n mainostamat Kinnusen artikkelit ja totta on että niissä tosiaan kehutaan ja ”hypetyetään” noita kahta suomalaista elokuvaa ja niiden kansainvälistä menestystä. Googlasin samalla joitakin tämän Kinnusen kirjoituksia Kaurismäen elokuvista ja pistää oikein silmään, ettei toimittaja löytänyt niistä mitään hyvää sanottavaa. Kirjoittaa jopa kyseessä olevan elokuva nimen väärin jossakin artikkelissaan.

Kun tässä on rauhallinen aamuyö töissä päätteen ääressä aloin googlata faktaa noiden Helanderin ja Iron Skyn levityksestä Amerikassa. Tiedon saikin yllättävän helposti (Box office mojo), Iron Skyn ”Box office” oli siellä jotain 120 000 $, mikä maalaislogiikan mukaan tarkoittaa että elokuva on saanut Yhdysvalloissa noin 10 000 katsojaa. Aika vähän siis Kinnusen ”hypetykseen” suhteutettuna. Kinnunen kuitenkin aloitti tämän blogikeskustelun vähättelemällä, että Tie pohjoiseen tulee saamaan varmaankin vain muutaman tuhatta katsojaa. Voi ollakin muttei se kovin paljon eroaisi tuon Iron Skyn tapauksesta. Eikä Iron Skyn esityskopioiden määräkään ollut kuin muutama. Se toinen Helanderin elokuva sai vähän enemmän box officia, mutta sitten taas Kaurismäen Havre jo kolme kertaa enemmän, vaikka ei sekään mitään mullistavaa ollut. Helanderin Iron Sky ja se toinen jouluelokuva ovat kuitenkin saaneet suurimman osan tuotostaan kotimarkkinoilta, Yhdysvaltojen osuus on Iron Skyn kohdalla 1,5% ja sen toisen 5%. Ja eikös se Iron Sky matkusta maailmalla enemmänkin saksalaisen elokuvana, ainakin nopean googlauksen tuloksena tuli mieleen.

Tätä taustaa vasten viestintuoja Kinnusen toiminta on ainakin näin maallikon mielestä ristiriitaista. Ihmetyttää miksi hän ensin ”hypettää” palstoillaan ja blogeissaan etukäteen aivan mielettömästi näiden kahden suomalaisten elokuvien kansainvälisestä menestyksetä, mutta totuuden airueena ei sitten kuitenkaan kerro mikä todellinen totuus lopulta oli. Sen sijaan hän hyökkää toista suomalaista elokuvaa vastaan pelkän lehdistötiedotteen vuoksi, vihjaillen että siinä vääristellään. Vain yksi sana (”tunnettu”) näyttää saaneen viestintuojan pois tolaltaan. Aisankannattaja TuomasH:kin toteaa selvällä suomen kielellä että ”hypetettyä bullshitiä”.

En tietenkään halua millään tavalla vähätellä suomalaisia elokuvia niin kuin viestintuoja näyttää joskus tekevän, päinvastoin nostan hattua Iron Skylle ja joulutarinalle ja myönnän että yllätyin myönteisesti googlatessani ja nähdessäni että elokuvat on ihan oikeasti levinneet ulkomaille asti (kumpaankaan en ole vielä nähnyt mutta aion kyllä nyt hankkia ne, eri toten kun huomasin että ne voi ladata ilmaiseksi netistä).

Googlaaminen avartaa, opin vajaassa tunnissa paljon suomalaisesta elokuvasta ja niiden kansainvälisyydestä, Kaurismäkikin on tehnyt jo yli 30 elokuvaa ja niitä on levitetty kymmenissä maissa ja jo useamman kymmenen vuoden ajan. Serious bisnes.

Näitä luetaan juuri nyt